AFM beboet medepleger fout kredietadvies

0

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 30.000 euro opgelegd aan mevrouw S. Raghoe van het bedrijf Clever Life. Dit bedrijf bezocht consumenten thuis om een krediet af te sluiten. Dat mag niet als de consument daar niet zelf het initiatief toe heeft genomen.

Er is sprake van verboden colportage als een verkoper het initiatief neemt om bij de consument thuis op bezoek te gaan om hem ertoe te bewegen een krediet af te sluiten. Een financiële dienstverlener kan bijvoorbeeld ongevraagd bellen met een consument en voorstellen om thuis een afspraak te maken. De wet verbiedt dit, omdat tijdens een persoonlijk bezoek thuis een consument mogelijk onvoorbereid over een aankoop moet beslissen. Hij kan onder druk worden gezet of worden overrompeld tot het afsluiten van een kredietovereenkomst.

Clever Life was ten tijde van de overtreding een financiële dienstverlener en bemiddelde in consumptief krediet, hypothecair krediet en levens- en schadeverzekeringen. Het bedrijf benaderde consumenten telefonisch aan de hand van een belscript. Tijdens het eerste gesprek inventariseerde Clever Life of consumenten bestaande kredieten hadden en of zij geïnteresseerd waren in een verlaging van de maandlasten. Ook werd een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. Uit de werkwijze en het belscript van Clever Life blijkt dat de adviseur altijd een persoonlijk bezoek bracht bij de consument thuis. Hij gaf dan advies over het krediet.

Uit onderzoek is gebleken dat Clever Life van 30 september 2009 tot en met 3 december 2010 in totaal 597 consumenten thuis heeft bezocht. Clever Life heeft zelf vijf dossiers geselecteerd die de AFM nader heeft onderzocht. Deze dossiers bevestigen dat Clever Life een persoonlijk bezoek brengt bij de consument thuis. Dit is een overtreding van de Colportagewet (artikel 6). In deze dossiers is ook daadwerkelijk ter plekke een kredietovereenkomst afgesloten. De overtreding maakte onderdeel uit van de vaste bedrijfsvoering van Clever Life en had daarmee een structureel karakter. Dat vindt de AFM ernstig. De AFM heeft hiervoor een boete opgelegd aan Clever Life en de feitelijk leidinggevende, de heer Van der Velde.

Mevrouw Raghoe werkte bij Clever Life van september 2009 tot september 2010. Zij heeft een nieuw kantoor van Clever Life in Spijkenisse opgezet, specifiek om te adviseren en bemiddelen in consumptief krediet. Ze stuurde de werknemers op dit kantoor aan, was het aanspreekpunt en was verantwoordelijk voor onder meer het opstellen van het belscript. Ze had een groot aandeel in het succes van het kantoor. Door haar ervaring in kredietbemiddeling en haar netwerk heeft mevrouw Raghoe het kantoor in Spijkenisse winstgevend gemaakt. Ze heeft daarbij nauw en bewust samengewerkt met de heer Van der Velde bij het feitelijk leidinggeven aan de overtreding van artikel 6 van de Colportagewet. Hierdoor kan ze worden aangemerkt als medepleger.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.