Aflossingsblij maakt niet iedereen blij

0

Volgens de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners wekt de NVB-campagne Aflossingsblij bij consumenten de onjuiste indruk, dat aflossen op de aflossingsvrije hypotheek voor iedereen op dit moment een goede beslissing is.

Maaike Verhoef, secretaris NVHP: “Er zijn diverse mogelijkheden om spaargeld in te zetten, waarvan aflossen er maar één is. Misschien is het verduurzamen van de woning per saldo wel een betere investering, óók voor de aflossing van de hypotheek. Aflossen zonder advies is een slechte keuze. Over langere tijd gemeten zal dit wellicht meer financieel rendement opleveren dan dit kapitaal nu te gebruiken voor vervroegde aflossing van de hypotheekschuld.”

Verschillende consequenties

Volgens de NVHP heeft het (deels) vervroegd aflossen van een hypothecaire lening de nodige fiscale consequenties en binnen samenlevingsverbanden ook aanvullend vermogensrechtelijke gevolgen. “Ook is er bij het aangaan van de hypotheek een advies gemaakt wat voorziet in het gedeeltelijk niet aflossen van de hypotheek. Voordat een consument overgaat tot vervroegde aflossing van zijn aflossingsvrije hypotheek, doet hij er daarom goed aan deze consequenties nauwkeurig te inventariseren. Pas wanneer alle consequenties duidelijk in beeld zijn kan op een verantwoorde wijze worden besloten om wel of niet tot vervroegde aflossing van de hypotheeklening over te gaan. Daarbij past ook het opnieuw toetsen aan het oorspronkelijke advies, of het opnieuw inwinnen van advies.”

Daarnaast bouwen veel consumenten met een aflossingsvrije hypotheek volgens de NVHP al op verschillende manieren, bijvoorbeeld via een levensverzekering, kapitaal op. Hiermee lossen ze op het einde van de leningsperiode de hypotheekschuld af. Deze grote groep consumenten heeft volgens de belangenorganisatie dan ook geen speciale aanleiding om hun lening eerder dan gepland af te lossen.

Vraag schriftelijk advies

Verhoef merkt op dat verschillende geldverstrekkers – onder meer via callcenters – hun klanten met een aflossingsvrije hypotheek gericht benaderen. “Soortgelijke acties rondom de beleggingsverzekering en rentederivaten tonen aan dat dit soort acties gemakkelijk tot misverstanden bij klanten van banken kunnen leiden. Ons advies aan consumenten is dan ook:

  • Als een bank ongevraagd contact opneemt, vraag dan nadrukkelijk of de bank alleen informatie wil geven of ook advies.
  • Neem alleen een beslissing indien u hierover een advies heeft ontvangen.
  • Laat de bank dit advies op schrift zetten en aan u opsturen.
  • En in alle gevallen: bespreek dit met de adviseur die betrokken was bij de totstandkoming van de hypotheek of, als deze niet meer beschikbaar of in beeld is, met de ter zake kundige hypothecair planner”.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.