Aegon Hypotheken is volop in business

0

Dat de financiële branche dynamisch is, bewees het jaar 2022 voor Aegon Hypotheken. Eind oktober maakten Aegon Nederland en a.s.r. bekend dat ze verdergaan als één bedrijf. Ze bundelen hun krachten om sámen klanten en adviseurs optimaal te bedienen. Tot het zover is blijft Aegon investeren in de relatie met de onafhankelijke adviseurs en staan er nog verschillende introducties op stapel.

“We zijn een sterk hypotheken bedrijf en de komende tijd verandert er voor onze klanten en adviseurs nog niets”

Het is natuurlijk spannend en we hebben nog vele stappen te zetten voordat we als één bedrijf verdergaan”, vertelt Matthijs Hofstede, CEO van Aegon Hypotheken. “Ik geloof er sterk in dat het een hele verstandige en goede stap is en dat we er als een beter en sterker bedrijf uitkomen. Voor onze klanten, onze adviseurs en voor Aegon Nederland en a.s.r.. We bundelen onze kennis, combineren onze kracht en we creëren omvang. De sterke punten van beide organisaties nemen we mee. Bijvoorbeeld in de samenwerking met de onafhankelijk adviseur. Daarin blijven we investeren. In de samenwerking, persoonlijk contact elkaar kennen, in digitalisering met de menselijke maat, maar ook bijvoorbeeld in duurzaamheid, in data en natuurlijk in klanttevredenheid. We staan helemaal aan!” Aldus Hofstede.

“Er gebeurt veel in ons hypotheekbedrijf én in de branche”, vult Ronald Roolvink, Head of Business Development bij Aegon Hypotheken, aan. “De kopersmarkt krimpt en we zien daardoor een verschuiving naar meer tijd voor actief beheer. Naast nieuwe hypotheken in de boeken krijgen, investeren we ook in onze bestaande klanten met passende producten en diensten. En daar gaan wij adviseurs bij helpen. We bieden een online huisscan en een rekenhulp voor verbouwen of verduurzamen aan. Heeft de klant extra geld nodig? Dan kan hij met zo’n rapport in de hand naar zijn adviseur. De sleutel tot succes is én blijft persoonlijk contact, bij alles wat we doen. Want alleen dan kan je optimaal inspelen op wensen van klanten en adviseurs, helpen en vernieuwen.”

Een blik op de toekomst

Hofstede: “We zijn een sterk hypotheken bedrijf en de komende tijd verandert er voor onze klanten en adviseurs nog niets. Wij zijn er gewoon zoals iedereen van ons gewend is. a.s.r. en Aegon zullen parallel, in lijn met de afspraken zoals die gelden voor het samengaan, samenwerken aan de integratie en het bedrijf van de toekomst. Tot dat moment zijn we twee onafhankelijke bedrijven.”

Digitaliseren met de menselijke maat

Roolvink: “Vooralsnog merken de adviseurs dus nog niets van de samenvoeging met a.s.r.. We blijven investeren in onze relatie met de onafhankelijke adviseurs. Met een eigen accountmanager als een advieskantoor veel zaken met ons doet. En altijd met een goed werkend adviseursportaal en handige digitale tools. Digitalisering helpt ons om slim en snel met elkaar samen te werken. Zo houden adviseurs meer tijd over voor hun klanten. Dát noemen we digitalisering met de menselijke maat. Digitaliseren waar het kan, persoonlijk contact waar nodig en gewenst.”

Roolvink geeft een voorbeeld: “Onze aanpak rondom schuldenproblematiek is dat we onze klanten áltijd helpen. Ook als het financieel even tegenzit staan wij voor onze klanten klaar. Samen zoeken we dan graag naar een passende oplossing. We verwachten dat meer klanten geldzorgen gaan krijgen door de stijgende energiekosten. Daarom bieden we nu ook laagdrempelig digitale hulp aan in Mijn Aegon om meer klanten te kunnen helpen.”

Initiatieven rondom brondata

Met gebruik van brondata kunnen klanten snel, gemakkelijk én veilig de gegevens delen die nodig zijn om een hypotheek te krijgen. Alles via de bron. Dat scheelt ook de adviseur veel werk. Hierdoor heeft de adviseur meer tijd om de klant persoonlijke aandacht te geven. Aegon Hypotheken doet mee aan vele initiatieven op het gebied van brondata in de hypotheekbranche. Hofstede: “We willen het gebruik stimuleren. Wij accepteren een aantal betrouwbare bronnen die vanuit iWize en/of Ockto met ons gedeeld worden. Dat scheelt extra handelingen en bespaart tijd. En de kwaliteit is hoog!”

“Digitalisering helpt ons om slim en snel met elkaar samen te werken. Zo houden adviseurs meer tijd over voor hun klanten – dát noemen we digitalisering met de menselijke maat”

“In 2023 willen we nog meer advieskansen introduceren via het adviseursportaal. Dit betekent dat we kansen spotten en data delen via ons portaal met de adviseur. Daarbij blijven de thema’s verbouwen en verduurzaming erg actueel, dat leeft in deze tijd. Wij zijn een duurzame partner voor onze klanten die op alle relevante momenten klaarstaat. In goede en minder goede tijden. Dat ondersteunen we digitaal én persoonlijk. Digitaal met bijvoorbeeld de hypotheekscan voor aflossingsvrije hypotheken. Persoonlijke hulp bieden wij bij dreigende betaalproblemen.”

Duurzame ambities

Aegon Hypotheken wil een duurzaam bedrijf zijn dat actief én positief bijdraagt aan de maatschappij. Hofstede: “Wij streven naar een energieneutrale hypotheekportefeuille in 2050. Dat willen we bereiken door zo veel mogelijk drempels weg te nemen en samen met de adviseur onze klanten te helpen hun huis te verduurzamen. Met informatie, advies en producten.” Dé stip op de horizon voor 2025? Hofstede: “Concrete en aantoonbare volgende stappen zetten voor onze duurzame ambitie. Bijvoorbeeld met het bieden van de online huisscan via homeQgo en een rekenhulp. Beide tools staan in Mijn Aegon. Ook hebben wij een 106% hypotheek. Een klant kan de extra ruimte in de hypotheek gebruiken voor energiebesparende maatregelen. Deze grote verantwoordelijkheid dragen we samen, uw suggesties zijn van harte welkom. Die klimaatdoelen willen we halen.”

“Wij zijn een duurzame partner voor onze klanten die op alle relevante momenten klaarstaat. In goede en minder goede tijden. Dat ondersteunen we digitaal én persoonlijk”

Maar daar blijft het zeker niet bij. Roolvink: “We onderzoeken ook altijd nieuwe mogelijkheden. Een EnergieBespaarBudget en bijvoorbeeld speciale rentetarieven voor goede energielabels, een duurzaamheidstarief. Deze willen we introduceren in 2023.

Natuurlijk verwachten we ook dat onze adviseurs duurzaam advies geven, met een zo laag mogelijke footprint. Waar verduurzaming van de woning dus altijd een onderwerp van gesprek is.”

Dit gaat Aegon anders doen

Roolvink: “Steeds minder one size fits all. We gaan nog meer differentiëren in onze bediening naar adviseurs. Bijvoorbeeld een snellere bediening voor adviseurs die heel veel zaken met ons doen. Wij zijn één van de grootste hypotheekverstrekkers bij de onafhankelijke adviseurs. We zijn blij met ons huidige marktaandeel. Daar zijn we trots op in Leeuwarden. De adviseur is en blijft het hart van onze klantbediening. Ook als we in 2023 als één bedrijf verdergaan: a.s.r. en Aegon. We blijven investeren in onze samenwerking en dienstverlening en groeien in de toekomst. Samen met de adviseurs. Want successen behalen doen we niet alleen, dat doen we samen!”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.