Verhage: ‘Adviseur vindt ondernemerschap bij Nh1816’

0

”Echt spannend is het allemaal niet in Oudkarspel”, begint Nh1816 directeur Cas Verhage traditioneel zijn blik op het komende jaar. Hij ziet de toekomst van het intermediaire distributiekanaal zonnig in. Een individueel kantoor waar wel een donker wolkje boven hangt, biedt hij graag een helpende hand. Dat is wat de samenwerking met lokale en onafhankelijke adviseurs het gouden randje geeft.

In 2018 overschrijdt de coöperatie Nh1816 de grens van 300 miljoen euro premieomzet en wordt het voor de twaalfde keer op rij verkozen tot Beste Schadeverzekeraar in het Adfiz Prestatie Onderzoek.

Directievoorzitter Lex Verëll omschreef bij de bekendmaking van deze prijs de samenwerking met lokale en onafhankelijke adviseurs als een gouden formule. Een formule die in de toekomst misschien wel platina wordt, maken we op uit het marktbeeld dat Verhage ons schetst.

De verzekeraar uit Oudkarspel maakt de laatste jaren een ongekende groei door. De vorige mijlpaal van 200 miljoen euro premieomzet dateert van nog geen vier jaar geleden. De coöperatie bestond toen al 198 jaar. Die ongekende organische groeispurt binnen zo’n kort tijdbestek is volgens Verhage voor een belangrijk deel het resultaat van een veranderend speelveld.

Fusies van verzekeraars spelen Nh1816 in de kaart, net als de beslissing van sommige grote maatschappijen om buiten het intermediair om de markt op te gaan. Verhage: “Toen ik in 1981 begon had je Centraal Beheer, FBTO en OHRA als rechtstreekse verzekeraars. Alle andere aanbieders waren intermediair georiënteerd. Noem mij nu nog drie intermediair georiënteerde, pure schadeverzekeraars. Nh1816 en…”

Kantoren behouden

De consolidatiegolf treft niet alleen de aanbieders, ook het intermediair gaat hierin mee. Die consolidatiegolf onder adviseurs moet echter niet te snel gaan, waarschuwt Verhage. “De markt moet wel de ruimte krijgen om dit te absorberen, anders loop je tegen een financieringsprobleem op.

”De consolidatiegolf onder adviseurs moet niet te snel gaan”

” Als betrokken businesspartner spreekt Verhage regelmatig kantoren die over de bedrijfsmatige toekomst nadenken, bijvoorbeeld omdat er geen opvolging is. “Als die kantoren bij ons aankloppen proberen wij, ook vanuit een welgemeend eigen belang, partijen met elkaar te verbinden.

We kunnen daarin ook een rol spelen op het financieringsvlak, al zijn wij natuurlijk geen bank. Een nieuwe adviseur die de business voortzet, vind ik het mooist haalbare resultaat van onze ondersteuning. Met deze dienstverlening zijn we op dit moment een stuk drukker dan zeg een jaar of tien geleden. Het is niet onze corebusiness, maar we lopen er niet voor weg als het zich voordoet.”

Een adviseur die zich hierbij actief laat ondersteunen door een aanbieder, klinkt in 2018 toch wat vreemd in de oren. Die banden zijn in algemene zin de laatste jaren toch wat minder hecht geworden. Bij Nh1816 duidelijk niet. Verhage: “Dat heeft te maken met het vertrouwen dat we in de achterliggende jaren te voet hebben opgebouwd.”

Efficiënter adviseren

De ondersteuning die Nh1816 adviseurs biedt op het vlak van ondernemerschap gaat veel verder. Er lopen projecten op het gebied van social media, marketing en efficiency. Een financieel adviseur moet adviseren en niet bezig zijn met interne processen, dossierkasten en personeelszaken. Dat kan straks niet meer, voorspelt Verhage. Daarom biedt de maatschappij advieskantoren die dat lastig vinden ook op dat vlak ondersteuning aan.

Klik hier om het interview verder te lezen in de nieuwe e-InFinance.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.