Adviseur schuift verder op in het adviestraject

0

Technologie verandert de rol van de adviseur, maar zal hem op de middellangetermijn zeker nog niet vervangen, voorspelt Peter Dussel, Chief Operating Officer Europa bij Figlo. “De adviseur zal door nieuwe technologieën wel steeds later in het proces aanschuiven.”

Figlo ziet de plek van de adviseur op dit moment al opschuiven in het bemiddelingstraject en de inventarisatiefase, waar dit het verzamelen van documenten betreft. “Daar zien wij voor de adviseur weinig tot geen toekomstsperspectief.

Het bemiddelingstraject is straks geminimaliseerd tot het aanklikken van een button. De benodigde documenten worden bij de bron binnengehaald. Ockto is daar een mooi voorbeeld van”, voorspelt Dussel. Met name in de fase tussen het verzamelen van documenten en de bemiddeling kan de adviseur een belangrijke en vooral bredere rol spelen, zegt Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo.

“De adviseur wordt meer en meer een coach die de klant op zijn gemak stelt en helpt bij het maken van financiële keuzes. Enerzijds kunnen consumenten online van alles uitzoeken, maar anderzijds is uiteindelijk toch de adviseur als specialist nodig voor geruststelling of net dat ene klopje op de schouder. De klant wil weten of hij een goede beslissing gaat nemen. Menselijk contact, vertrouwen en zogenaamde soft skills zijn nu misschien wel belangrijker dan ooit. Dat menselijke aspect is voorlopig nog niet over te nemen door een betaalbare robot.”

Pensioen

Als onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Advicent is er een actieve kennisuitwisseling tussen beide continenten. Waar mogelijk wordt er gebruikgemaakt van elkaars expertise. Zo wordt de marketingafdeling inmiddels gevormd door medewerkers uit beide landen. Samen optrekken lukt niet in alle segmenten.

Dussel: “Waar een hypotheek in Amerika bijvoorbeeld al via de smartphone wordt afgesloten, ligt het bouwen van hypotheeksoftware in Nederland wat ingewikkelder vanwege alle (belasting)regels die daaromheen hangen. Daarom wordt hier met een compleet eigen team aan de hypotheeksoftware gebouwd.”

Bij pensioen ligt dat anders. Daar wordt vanuit Nederland met een bovengemiddelde interesse gekeken naar de ervaring en voorsprong van de Amerikaanse collega’s op het gebied van inventarisering. De behoefte aan een goede pensioeninventarisatie ziet Brouwer in Nederland toenemen. “Kijk alleen al naar de sterk gegroeide groep zzp’ers die hun eigen pensioen moeten regelen.

Maar ook voor de sectoren waar nu nog een verplichtstelling op ligt, zie ik in de toekomst wel gebeuren dat die verplichtstelling afgeschaft wordt. Voor Figlo biedt de vrije markt die dan ontstaat veel mogelijkheden. Daarbij is de Amerikaanse input heel prettig. Daar kennen ze onze verplichtstelling überhaupt niet en wordt alle software ontwikkeld voor een vrije pensioenmarkt. In de gesprekken die we hebben spreken de Amerikanen regelmatig hun verbazing uit dat een liberaal land als Nederland een verplichtstelling kent, maar aan de andere kans zijn ze ook wel weer jaloers op ons pensioenstelsel vanwege het sociale karakter ervan.”

Klik hier om het interview verder te lezen in de nieuwe e-InFinance.

 

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.