Adviseur schat klantwens verduurzamen verkeerd in

0

Hypotheeklabel Woonnu vroeg ruim 400 (toekomstige) huizenbezitters en ruim 200 hypotheekadviseurs naar hun houding en kennis rondom duurzaamheid. Van de adviseurs denkt 64% dat duurzaamheid niet of zelfs helemaal niet belangrijk is voor de meeste klanten. Een misvatting, zegt Woonnu-CEO Patricia Plass.

Ruim driekwart van de ondervraagde consumenten staat namelijk positief ten opzichte van verduurzaming van de eigen woning. Van hen geeft 77% aan dat een duurzaam huis of mogelijkheden voor verduurzaming een belangrijke factor is of was in de aankoopbeslissing. Het aantal respondenten dat helemaal niets wil doen aan verduurzaming is met 4% erg klein. Driekwart van de ondervraagde (toekomstige) huizenbezitters is van mening dat duurzaamheid standaard meegenomen zou moeten worden in het hypotheekadviesgesprek. Een aanzienlijk deel (47%) is bovendien bereid om hiervoor extra te betalen. De resultaten van het onderzoek heeft Woonnu samengevat in de Duurzaamheidsmonitor 2021.

Adviseurs

Van de ondervraagde hypotheekadviseurs die een opleiding volgden over duurzaamheid en hypotheken, voelt 40% zich hierdoor niet of slechts beperkt gesterkt om hun klanten hierover goed te kunnen adviseren. Ook denkt 64% dat duurzaamheid niet of zelfs helemaal niet belangrijk is voor de meeste klanten. “Het lijkt erop dat Nederlandse consumenten duurzaamheid als thema belangrijker vinden dan veel hypotheekadviseurs dénken dat ze het vinden”, concludeert Patricia Plass, CEO van duurzaam hypotheeklabel Woonnu. “Hier lijkt sprake van een mismatch. Daardoor blijven er in het hypotheekadviestraject kansen liggen om consumenten nog beter voor te lichten over mogelijke verduurzamingsmaatregelen en de financiering daarvan.”

Verduurzamingsmotieven

Uit het onderzoek blijkt verder dat voor het grootste deel van de (toekomstige) huizenbezitters (71%) een lagere energierekening een belangrijke reden is om het huis te verduurzamen. Ook een beter milieu, meer comfort en waardevermeerdering van het huis zijn vaak genoemde verduurzamingsmotieven. Om deze motieven om te zetten in actie ontbreekt het bij veel respondenten aan voldoende kennis over de financieringsmogelijkheden van concrete verduurzamingsmaatregelen, zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.

“Bij veel huizenbezitters lijkt het besef doorgedrongen dat verduurzaming veel kan opleveren. Door verduurzaming standaard mee te nemen in het hypotheekadvies, met focus op de totale woonlasten op de lange termijn, wordt de drempel voor consumenten wellicht lager om daadwerkelijk te investeren in een duurzamere woning”, aldus Plass.

NN Bank lanceert groen hypotheeklabel Woonnu

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.