Adviseur merkt (nog) weinig van crisis

1

Op de korte termijn brengt de coronacrisis het voortbestaan van maar weinig advieskantoren in gevaar. Dat concludeert Brand New Day, die de impact van de coronacrisis onder werkgevers, beleggende klanten en adviseurs onderzocht. Het werkterrein van de adviseur legt wel belangrijke verschillen bloot.

Zo ziet BND een belangrijk verschil tussen pensioenadviseurs die bedrijven adviseren en financieel adviseurs die particulieren adviseren. “61% van de pensioenadviseurs ziet een terugval van inkomsten waar maar 28% van de financieel adviseurs dit ziet. Adviseurs zijn positief over de toekomst, want slechts 5% van de pensioenadviseurs en 1% van de financieel adviseurs geven aan dat het voorbestaan van hun advieskantoor in gevaar komt. Van de pensioenadviseurs denkt 41% dat ze in het vierde kwartaal van 2020 weer zaken kunnen doen zoals voor de crisis.”

Hypotheekadviseurs

Financieel adviseurs hebben op dit moment beduidend minder last van de crisis doordat veel particulieren de actualiteit aangrijpen om hun hypotheek onder de loep te nemen. Het onderzoek wijst uit dat adviseurs kansen zien en grijpen. “40% van de adviseurs benadert pro-actief klanten en leads en 44% is bezig met het doorontwikkelen van hun propositie. Ook bij BND zien we slechts een beperkte terugval in offertes en aanvragen van klanten die begeleid worden door adviseurs en geloven dat de schade voor advieskantoren dus op korte termijn mee zal vallen”, aldus Joost Tieland, Commercieel Manager van Brand New Day.

Trendwatcher Mark Schipper

Om adviseurs te inspireren organiseert Brand New Day morgen een webinar met trendwatcher Mark Schipper (foto). Hij gaat daarin in op de uitdagingen waar adviseurs voor staan en blikt vooruit op de kansen en het veranderende speelveld.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • De strekking van het artikel dat er op dit moment nog genoeg werk aan de winkel is voor financieel adviseurs kan ik ook beamen. Wel worden in de adviesgesprekken zelf andere vragen gesteld en is er bij klanten onzekerheid. Het feit dat de toekomst voorspellen lastig is en per branche grote verschillen in de impact is. Ook de manier van met elkaar in contact treden middels digitale middelen vereisen een heel andere manier van werken.

    Bedrijfshypotheken op maat