‘Administratiekantoren op weg naar kantoor van de toekomst’

0

Uit onderzoek onder 47 administratiekantoren door studenten bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool Ede (in opdracht van FinRust) komt naar voren dat 80% van de respondenten bezig is met het ‘kantoor van de toekomst’. De focus ligt hierbij op het versnellen en verbeteren van het administratieproces en op het toevoegen van nieuwe vormen van dienstverlening.

Een van de veelgenoemde nieuwe vormen van dienstverlening is het bieden van financieel inzicht in de situatie van de ondernemer en haar/zijn gezin bijvoorbeeld bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Bijna 80% van de respondenten geeft aan persoonlijk financieel inzicht te bieden en de overige 20% is van plan dit te gaan doen.

Excel of papier

Respondenten geven aan nog geen gespecialiseerde software te gebruiken voor deze dienstverlening. Men gebruikt nu vaak Excel of papier. Hier is nog een efficiëntie- en professionaliseringsslag te maken. Dit sluit aan bij het digitaliseren van processen wat volgens respondenten integraal onderdeel van ‘het kantoor van de toekomst’ is.

Gespecialiseerde software

Een kwart van de administratiekantoren geeft aan te overwegen om gespecialiseerde software voor het bieden van financieel inzicht aan te gaan schaffen. Dergelijke software dient aan een aantal eisen te voldoen: eenvoudig, efficiënt en overzichtelijk. Diepgang wordt minder belangrijk gevonden. “Meer dan 60% van de deelnemers ziet de vraag bij ondernemers naar persoonlijk financieel inzicht stijgen. Die groeiende vraag gebruikt men om de transformatie naar het ‘kantoor van de toekomst’ vorm te geven en relevant te blijven voor klanten.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.