“De klant mag niet de dupe worden van het faillissement van een adviseur.” Op dat risico wees Verbondsdirecteur Leo De Boer onlangs. Hij stelde voor om een Adviesgarantregeling in het leven te roepen. Dit is een vangnetregeling die ervoor zorgt dat de klant erop kan rekenen dat de zorgplicht wordt overgenomen en voortgezet als bijvoorbeeld een tussenpersoon failliet gaat. Adfiz ziet meer in het opzetten door het Verbond van een dekkingsgarantieregeling en een vermogensgarantieregeling van verzekeraars.
“Adviseur weg en de klant een probleem? Welnee, een nieuwe adviseur is zo gevonden”, aldus Adfiz. “Maar wat als de verzekeraar omvalt? Dan heeft de klant een groot probleem: polis weg, kapitaal weg, pensioen weg. Prima plan dus, zo’n garantieregeling, maar dan wel voor de verzekeraars.”
“De Boer zegt te vrezen dat de zorgplicht bij de verzekeraar over de schutting gaat. Dat is in zijn eigen woorden gezegd onzin. Een beetje intermediairverzekeraar wijst die klant de weg naar een nieuwe adviseur. De enige drempel bij de overgang naar een nieuwe adviseur is het terugboekrisico. Die drempel kunnen verzekeraars zo wegnemen. Bij faillissement van de adviseur neemt de verzekeraar het terugboekrisico voor zijn rekening. Een hele normale gang van zaken wanneer je debiteur omvalt. Als het De Boer ernst is om de klant de garantie te bieden dat hij altijd bij een adviseur terecht kan dan lost hij dit makkelijk in eigen keuken op. Of moeten we zijn voorstel voor een garantiefonds zien als een oplossing waardoor verzekeraars hun verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen?”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.