Adfiz: ‘Stop met waarschuwen voor provisie of abonnementen’

0

2021, het jaar van de Os loopt langzaamaan ten einde. Een jaar waarin het volgens de Chinese astrologie verstandig was om de tijd te nemen, voor stabiliteit te kiezen en je zegeningen te tellen. Dat komt wel aardig overeen met hoe ik het afgelopen jaar heb ervaren. Voor een groot deel – door corona – ook noodgedwongen; daar zal ik niet de enige in zijn geweest…

‘Het gros van de consumenten gaat niet uit eigen beweging aan de slag met zijn financiën.’

2022 is het jaar van de Tijger. En tijgerjaren zijn uit een heel ander soort hout gesneden. Dat zijn namelijk jaren van vastberadenheid, spontaniteit en vernieuwing. Explosieve, opwindende, verrassende en avontuurlijke jaren, ook. Kom maar op, denk ik dan. We kunnen namelijk wel wat nieuwe wendingen gebruiken in onze sector. Of beter gezegd: in de denkbeelden, ideeën en vooroordelen die bij bepaalde partijen over onze sector leven.

Adviseur lost problemen op

Nog te vaak wordt er in Den Haag en Amsterdam over onze sector gedacht dat de consument in bescherming moet worden genomen en dat er nog meer regelgeving moet zijn om dat af te dwingen. Maar dat zijn achterhaalde denkbeelden, geschoeid op incidenten uit een verleden dat inmiddels alweer geruime tijd achter ons ligt. Als je de consument wilt beschermen moet je hem juist vaker professioneel advies gunnen. De adviseur is namelijk de oplossing voor een hele hoop problemen.

Het wordt tijd dat dit besef ook doordringt tot de burelen van het ministerie van Financiën en toezichthouders. En dat ze gaan inzien dat financieel advies een cruciale rol speelt in het welzijn van mensen en daarmee de maatschappij. Want het gros van de consumenten gaat niet uit eigen beweging aan de slag met zijn financiën.

En daar gaat het optimaliseren van informatie, innovatieve online beslisomgevingen en AI (Artificial Intelligence) ook geen verandering in brengen, althans niet zolang mensen meer tijd, energie en geld besteden aan hun heden dan aan hun toekomst. Het enige wat de consument wel gaat helpen financieel weerbaarder te worden en vooruit te komen, is zijn financieel adviseur.

Omdenken

Maar zolang dat niet door iedereen klip en klaar onderkend en vooral ook breed uitgedragen wordt, komen we als maatschappij geen stap verder. En dát is wel een probleem.

Want of het nu gaat om meer sparen voor later, verzekeren tegen schade, overlijden, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid, het maken van een financieel plan… mensen lopen er niet warm voor. Maar de overheid legt de verantwoordelijkheid nadrukkelijk wel bij de burger. Dus stop met de consument te waarschuwen voor provisie of abonnementen, maar waarschuw hem juist voor wat er kan gebeuren zonder adviseur.

Die boodschap is misschien niet nieuw en spontaan meer, maar wel belangrijk. Ik ben dan ook zeer vastberaden om deze te blijven uitdragen tot dit door alle beleidsmakers gezien, erkend en actief overgenomen wordt.

 

Deze column werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2022.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Enno Wiertsema

Enno Wiertsema is directeur van Adfiz.