Adfiz heeft slecht gevoel bij Zwitserleven

0

Zwitserleven gaat haar eigen pensioenen verkopen met loondienstagenten. De pensioenverzekeraar verklaart geen campagne te voeren en slechts een “klein beetje concurrentie” te zien met het intermediaire kanaal. Adfiz is niet tegen deze concurrentie, maar “het heeft er alle schijn van dat Zwitserleven die concurrentie niet aangaat vanuit de overtuiging de klant beter te kunnen adviseren, maar vanuit de overtuiging dat een loondienstorganisatie de productie beter veilig kan stellen.”

Naar eigen zeggen vraagt Adfiz al een jaar aan Zwitserleven of zij zelf een loondienstkanaal aan het inrichten zijn. “Steeds opnieuw heeft Zwitserleven geantwoord dat de verkooppoot niet veel voorstelt, en dat het slechts bedoeld is voor werkgevers die zonder pensioenadviseur komen te zitten doordat hun bestaande pensioenadviseur ermee is gestopt.” Volgens Adfiz laat de werkelijkheid een ander beeld zien. “De onafhankelijk  adviseur is op de site van Zwitserleven nauwelijks terug te vinden. De sitebezoeker kan wel overal direct contact opnemen met de loondienstagenten van Zwitserleven PensioenServices.” Adfiz zegt ook klachten te ontvangen van leden dat Zwitserleven actief klanten van hen inlijft.

“Het is treurig dat Zwitserleven, nu de kwaliteit van haar dienstverlening terugloopt,  kiest voor directe verkoop via loondienstagenten. Blijkbaar gaat het Zwitserleven niet langer om het Zwitserlevengevoel van haar klanten, maar om de Zwitserlevenproductie”, aldus Adfiz.

Adfiz stelt dat de loondienstorganisatie van Zwitserleven alleen die klanten moet binnenhalen “die zich volledig bewust zijn van het verschil in kwaliteit tussen onafhankelijk advies en gebonden advies. Deze klanten moeten voor zich zelf ook kunnen inschatten of zij de deskundigheid bezitten om gebonden advies op zijn waarde te kunnen beoordelen.”

Adfiz maakt zich zorgen of de verzekeraar het naast elkaar voeren van eigen distributie en intermediaire distributie wel goed heeft georganiseerd. “Van leden ontvangen we steeds meer klachten over de kwaliteit van dienstverlening van Zwitserleven. Afgaande op signalen van onze leden blijken de loondienstagenten van Zwitserleven PensioenServices bovendien actief klanten in te willen lijven die  reageren op informatieverzoeken die Zwitserleven direct aan de klant richt. Het schept weinig vertrouwen dat klanten die reeds bewust gekozen hebben voor onafhankelijk advies straks niet op grote schaal bestookt gaan worden met commerciële interventies van het verkoopapparaat van Zwitserleven. En dat wil die klant niet als hij kiest voor onafhankelijk advies.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.