Adfiz faciliteert duidelijke communicatie tussen klant en adviseur

0

Adfiz biedt consumenten hulp en tips voor het maken van duidelijke afspraken met hun financieel adviseur. Consumenten moeten volgens de brancheorganisatie zo snel mogelijk volledige duidelijkheid krijgen over de dienstverlening waar zij recht op hebben bij lopende hypotheken en lopende verzekeringsproducten die sinds 1 januari onder het provisieverbod vallen.

In veel gevallen bieden adviseurs hun klanten nu serviceabonnementen aan. Dat kan voor de klant een goede zaak zijn. Maar dat kan de klant alleen beoordelen als volkomen duidelijk is dat de klant daar niet al via de provisie voor heeft betaald.

De consumenten kunnen die tips en hulpmiddelen vinden op de website van Adfiz. Ook voor haar leden heeft Adfiz tools en tips opgesteld waarmee zij de communicatie over hun dienstverlening en de betaling zo duidelijk mogelijk kunnen uitvoeren.

De klant heeft via de provisie onder meer betaald voor de wettelijke zorgplicht. Wettelijke zorgplicht omvat het verstrekken van informatie over het gesloten product. Adfiz heeft voor de consument op een rij gezet welke diensten onder de wettelijke zorgplicht vallen. De klant heeft niet betaald voor het advies over mogelijke productaanpassingen. Voor 1 januari leidde een productaanpassing tot een provisiebetaling. Na 1 januari moet de klant hierover afspraken maken met de adviseur. De klant gaat zijn adviseur in deze gevallen rechtstreeks betalen, zowel bij de onafhankelijk adviseur als bij de adviseur in dienst van de bank of verzekeraar.

Als een consument geen gebruik wil maken van de aanvullende dienstverlening van een financieel adviseur houdt hij recht op de dienstverlening waarvoor hij via provisie reeds betaald heeft. Adfiz heeft voor deze klanten een modelbrief die zij aan hun adviseur kunnen sturen. In deze brief wordt expliciet benoemd op welke dienstverlening de klant zonder aanvullende betaling recht houdt. Bovendien kan de klant met deze brief zijn adviseur vragen te bevestigen welke afspraken er gemaakt zijn.

Adfiz-leden hebben de beschikking over voorbeeldbrieven voor hun klanten, de do’s en don’ts voor communicatie over de dienstverlening, model-serviceabonnementen en een model-bevestiging aan klanten die geen gebruik wensen te maken van het aanbod.

Bron: Adfiz

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.