Adfiz: ‘Een sterke lobby kost gewoon geld’

1

De wijze waarop sommige adviseurs het lidmaatschap van een brancheorganisatie financieel afwegen, lijkt sterk op de financiële afweging die veel consumenten maken bij de keuze voor een aanvullende zorgverzekering. Die ‘free-rider’-houding gaat de beroepsgroep echter niet vooruit helpen, zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

De verenigingsgezindheid onder het intermediair neemt al jaren af, terwijl de roep om een sterke lobby juist sterker wordt. “Hoe substantiëler de aantallen, hoe meer gewicht je in de schaal legt en hoe groter je impact. Zo simpel is het nu eenmaal. ‘Ja, maar wat levert een lidmaatschap mij op? Wat krijg ik ervoor terug?’, wordt mij dan wel eens gevraagd. Maar een vereniging is geen supermarkt waar je na het afrekenen je boodschappen mee krijgt. Je aansluiten bij een vereniging zoals Adfiz gaat om veel meer.

Vergelijk het met het lidmaatschap van de plaatselijke voetbalvereniging. Daar ga je ook niet lopen turven wat het je allemaal oplevert. Nee, daar ga je heen om met gelijkgestemden een gedeelde passie te beoefenen. Om van elkaar te leren. En om er samen voor te strijden dat de club nog prominenter op de kaart wordt gezet zodat niemand er meer omheen kan. In de kern verschilt dat helemaal niet zoveel met het lidmaatschap van een brancheorganisatie als Adfiz”, aldus Wiertsema in zijn maandelijkse column.

Elke stem telt

De kracht van het collectief zit in de aantallen. Daarom moeten we volgens Wiertsema (foto) als individu ook niet te gemakkelijk denken dat een lid meer of minder het verschil niet maakt. “Als iederéén zo denkt, zijn we als beroepsgroep binnen de kortste keren overgeleverd aan de grillen van aanbieders, toezichthouders en consumentenorganisaties. En de politieke agenda van bewindslieden. En dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Want dan gaan partijen die onze klanten niet kennen, ons vak niet snappen en onze toegevoegde waarde niet inzien, bepalen wat belangrijk en nodig is.

Dat is niet alleen funest voor ons en ons vak; het is vooral schadelijk voor onze klanten. Een ‘free-rider’-houding gaat onze beroepsgroep niet vooruit helpen in de huidige door digitale ontwikkelingen dynamische en snel veranderende wereld.”

Verenig je!

Wiertsema roep het intermediair dan ook op om eventueel aanwezig oud zeer of welke andere reden dan ook die een belemmering vormen, opzij te zetten en zich te verenigen. Via Adfiz of een van de andere belangenorganisaties binnen onze branche. “Want plat gezegd: meer leden, betekent meer geld. En daardoor ontstaat meer ruimte om nóg aanweziger te zijn in Den Haag. Om als beroepsgroep campagnes op poten te zetten, gericht op de eindklant. Om kennis te ontsluiten. Om netwerkevenementen te organiseren. Om inhoudelijke expertise in te huren om falend overheidsbeleid aan te kaarten. Om…, moet ik doorgaan? Volgens mij is mijn punt wel duidelijk. Zo niet, bel me. Ik praat hierover graag verder met je. Maar vraag me niet wat een lidmaatschap oplevert.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.