Adfiz: Consumentenbond repeterende plaat

1

In zijn nieuwste column verwijt Adfiz-directeur Enno Wiertsema de Consumentenbond oude wijn in nieuwe zakken te verpakken. De consumentenorganisatie herhaalde onlangs de boodschap het onnodig te vinden een klant langs een adviseur te sturen voor kleine hypotheekwijzigingen.

De Consumentenbond onderzocht – net als in 2017 –  wat het kost om een hypotheek aan te laten passen. Ook dit jaar is de conclusie dat consumenten die hun hypotheek willen aanpassen, daar vaak diep voor in de buidel moeten tasten. Kosten die onnodig hoog zijn, vindt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Flink opgeschroefd

In vergelijking met vorig jaar stuitte de Consumentenbond dit jaar naar eigen zeggen namelijk op een aantal aanbieders die de kosten aanzienlijk omhoog hebben geschroefd. “Bij Nationale Nederlanden kostte het in 2017 nog 385 euro om een (nieuwe) partner op de hypotheek ‘mee te laten verbinden’. Inmiddels betaalt de klant daar ruim vijf keer zoveel voor: maar liefst 1.995 euro. En SNS ruilde het uurtarief van 125 euro (met daaraan een maximum van 2.195 of 2.245 euro) in voor vaste adviesbedragen die kunnen oplopen tot wel 2.500 euro.”

Dure adviseurs

Combée vindt het daarnaast onzin dat een aantal hypotheekverstrekkers hun klanten nog steeds langs een ‘dure tussenpersoon’ stuurt voor advies bij simpele handelingen. Bijvoorbeeld voor het overzetten naar een lagere dagrente. “Voor sommige complexere aanpassingen van de hypotheek, zoals een echtscheiding is het wel verstandig een adviseur in te schakelen. Maar voor dit soort simpele zaken is een tussenpersoon echt overbodig. Banken jagen de consument onnodig op kosten.”

Geen advies kan duur uitpakken

Hoewel Combée zijn herhaalde boodschap baseert op nieuw onderzoek, noemt Enno Wietsema het een déjà vu moment. “Precies een jaar geleden beweerde de bond exact hetzelfde: ‘banken gebruiken hun hypotheekklanten als melkkoe door ze bij kleine hypotheekwijzigingen te verplichten een ‘dure’ adviseur te raadplegen’, heette het toen. Ik herinner me dat nog goed, want ik wijdde er mijn eerste maandcolumn aan. De consumentenorganisatie verpakt oude wijn in nieuwe zakken, zo blijkt. Ik blijf klare wijn schenken en zeg daarover net als vorig jaar: geen advies; dat kan pas duur uitpakken.”

In 2017 reageerde Wiertsema vol onbegrip op de boodschap van de Consumentenbond. “Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat zij durven suggereren dat hypotheekwijzigingen niet impactvol en dus eenvoudig kunnen zijn. Ze lijken misschien eenvoudig, maar daarom zou je als Consumentenbond juist moeten wijzen op de grote consequenties als je er als betrekkelijke leek ondoordacht mee aan de slag gaat.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • Franklin Aké

    “Om duidelijk te maken wat Hij (Jezus) precies bedoelde, gaf Hij hun dit voorbeeld: “Men knipt toch niet een stuk uit een nieuwe jas om een oude mee te verstellen? Dat zou zonde zijn van die nieuwe jas. En de oude jas zou er toch niet mee gemaakt kunnen worden, omdat de nieuwe stof zou gaan krimpen. Zowel de oude jas als de nieuwe lap zouden scheuren. Men doet ook geen jonge wijn in oude leren zakken. Want door het gisten van de jonge wijn zou het oude, stugge leer gaan scheuren. Zowel de oude zakken als de jonge wijn zouden verloren gaan. Nee, jonge wijn hoort in nieuwe zakken.”

    Na te lezen in Lukas 5.