Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

0

Vorige week stuurde minister Hoekstra van Financiën een voorstel voor provisietransparantie naar de Kamer dat volgens Adfiz tot onwerkbare en ineffectieve regelgeving leidt. “Vooral consumenten met een klein of doorsnee pakket aan verzekeringen, worden de dupe van deze regelgeving”, zegt de branchevereniging. “We openen daarom een speciaal dossier met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel van de minister en met twee voorstellen die de consument wél kunnen helpen.”

Adfiz is voor transparantie die klanten helpt, zegt de branchevereniging. “Transparantie in aankoopprocessen is zinvol als het bijdraagt aan bewustere en dus betere keuzes van consumenten. Dat is niet anders als het gaat om financieel advies en verzekeringen. Bewustere en betere keuzes kunnen alleen gemaakt worden als informatie op het juiste moment wordt gegeven. Dat betekent dat er bij de keuze voor een adviseur, vergelijkingssite of direct kanaal gesproken wordt over de inhoud en kosten van de diensten, en dat bij de keuze voor een verzekering van een of meerdere verzekeraars gesproken wordt over de inhoud en prijs van de verzekering.”

Kosten dienstverlening in het directe kanaal

Adfiz: “In het huidige voorstel van de minister wordt dit door elkaar gehaald en moet de informatie over inhoud en kosten van diensten verstrekt worden bij de keuze voor een verzekering. Bovendien krijgt een consument niet te horen wat de kosten zijn van de dienstverlening in het directe kanaal. Zo vormgegeven helpt transparantie de consument dus op geen enkele manier.”

Problemen

Adfiz: “De verschillende bezwaren en problemen met de nu voorgestelde uitvoering van de minister gaan onder meer over:

  • Het is slechte informatie voor de klant;
  • Het heeft schadelijke gevolgen voor de dienstverlening aan (kwetsbare) klanten;
  • Het gelijk speelveld niet geregeld;
  • Het is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar;
  • Het is juridisch niet houdbaar, want in strijd met Europese regelgeving.

Het dossier bevat ook een overzicht van onafhankelijke deskundigen en opiniemakers die eveneens meerdere vraagtekens plaatsen bij de gekozen uitvoeringsroute van de minister.”

Fabels en feiten

De branchevereniging stelt dat er nogal wat misverstanden bestaan over de voor- en nadelen van transparantie. “Het beeld is nogal eens dat transparantie een oplossing is voor alle kwalen, zonder noemenswaardige kosten. In een serie fabels en feiten weerleggen we de 10 meest gehoorde misverstanden over exacte nominale provisietransparantie.”

Oplossingen

In het dossier licht Adfiz ook twee uitwerkingsvoorstellen toe die de consument wel kunnen helpen. “Het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Daarbij is wel van belang dat in iedere uitwerking dezelfde verplichting wordt opgelegd aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.