Adfiz: ‘Alleen leadkosten vertellen is niet transparant’

0

“Vandaag speelt het Verbond van Verzekeraars in De Telegraaf verstoppertje in een discussie over provisietransparantie en het wil tegen iedere prijs voorkomen dat ook directe verzekeraars transparant worden. Een eenvoudige rekensom toont aan hoe veel kosten bij directe verzekeraars verborgen blijven.”

Dat schrijft Ludger de Bruijn (foto), senior adviseur Public Affairs en Beleid en bestuurssecretaris van Adfiz, vandaag op de website van de branchevereniging. “In het artikel leggen wij uit hoe de minister met gebrekkige transparantieregels professioneel financieel advies en vergelijkingssites minder aantrekkelijk maakt dan de productverkoop door verzekeraars. Daarmee ontstaat een ongelijk speelveld en dat is ook in strijd met Europese regelgeving. De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars.”

Helemaal niet zo transparant

De Bruijn: “In een reactie verklaart het Verbond van Verzekeraars doodleuk: “Ook wij moeten voor klanten inzichtelijk maken voor welke kosten precies betaald wordt. Dus ook die marketingkosten worden dan gespecificeerd.” Maar hun transparante leadkosten zijn maar een fractie van de marketingkosten, en de totale marketingkosten zijn maar een fractie van de totale dienstverleningskosten. Dat is dus helemaal niet zo transparant.”

Misverstand

Volgens De Bruijn heeft Adfiz dit misverstand opnieuw onder de aandacht van Eerste en Tweede Kamer gebracht. In het artikel vraagt Adfiz-directeur Enno Wiertsema ook aandacht voor het risico dat solidariteit van het provisiesysteem wordt uitgehold met deze regels. Hierdoor zullen vooral kwetsbare groepen uiteindelijk meer geld kwijt zijn voor onafhankelijk advies. “Het geld wordt verdiend op het afsluiten van de duurdere en meer ingewikkelde schadeverzekeringen, waar meer tijd in gaat zitten, niet op het afsluiten van een WA-verzekering voor een oudere occasion”, aldus Wiertsema.

Onuitvoerbaarheid

De Bruijn: “Ook de onuitvoerbaarheid komt aan bod. Het voorstel is niet werkbaar, omdat het exacte provisiebedrag pas bekend is als het leeuwendeel van het advieswerk is geleverd en de verzekering gekozen.”

Financiën lost bekende problemen niet op

De Telegraaf meldt eveneens dat het ministerie van Financiën zelf de nadelen aan extra transparantie ook ziet. In de eigen beslisnota schrijft ze immers dat een exact provisiebedrag in euro’s kan afleiden van belangrijke kenmerken van de verzekering zoals de dekking en uitkeringspercentage. Ook noemt ze dat het er uiteindelijk toe zou kunnen leiden dat kwetsbare consumenten door de aandacht voor de kosten van advies eerder kiezen voor een directe verzekeraar en geen advies inwinnen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.