Adfiz: Adviseur vertel je verhaal!

0

De branche moet nu in actie komen om het beeld dat de buitenwereld heeft bij financieel advies bij te stellen. “Financieel advies draait niet alleen om de keuze tussen vergelijkbare producten. Dit misverstand maakt de positie van advies kwetsbaar, met alle maatschappelijke kosten van dien.”

Dat schrijft Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in zijn nieuwjaarsboodschap. Hierin beschrijft hij eveneens een reeks succesverhalen die aantonen dat advies om heel veel meer gaat dan de keuze tussen vergelijkbare producten.

Wiertsema: “Dit soort verhalen zijn talrijk. Meer dan welke theorie laten ze zien hoe waardevol advies is. Samen met adviseurs zal Adfiz ook in 2018 podia blijven zoeken en creëren om al die verhalen een groter publiek te schenken. Totdat de vraag of er veel verloren gaat als advies verdwijnt voor iedereen een retorische vraag zal zijn.”

Overtuigen van tegendeel

In gesprekken met politici, journalisten en consumentenorganisaties doemt volgens Wiertsema vrijwel altijd het beeld op dat financieel advies eerst en vooral draait om de keuze tussen vergelijkbare producten. Een klus die niet teveel mag kosten, en die een consument met een beetje hulp van een vergelijkingssite ook makkelijk zelf kan.

Wiertsema: “Het is een breed verspreid misverstand. Keer op keer blijkt advies onmisbaar om mensen in beweging te brengen en te houden. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Want advies functioneert ook als tegenmacht bij de grote banken en verzekeraars. Het helpt de kenniskloof tussen klant en aanbieder overbruggen en helpt evenwicht te brengen wanneer aanbieders niet in iedere situatie hetzelfde belang hebben als de individuele klant. Adviseurs helpen ook bij uitstek om de complexe risico’s, uitdagingen en wensen van klanten zelf met elkaar in balans te brengen. En misschien wel het belangrijkste: de adviseur staat aan de kant van de klant als er een schade geregeld moet worden. Je moet het blijkbaar eerst ondervinden en voelen. Dat werpt de vraag op: hoe breng je dat gevoel verder? Verhalen vertellen kan daarbij helpen. Adviseurs grossieren in indrukwekkende verhalen en zijn trots genoeg om ze ook te vertellen.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten