Adfiz Advies in Cijfers 2021

0

Deze week heeft Adfiz de 2021 editie van Advies in Cijfers gepubliceerd. Er zijn diverse nieuwe thema’s toegevoegd en een apart corona-hoofdstuk. De uitgave laat zien wat de omvang, het belang en de impact van onafhankelijk financieel advies in Nederland is.

Enkele highlights uit Adfiz Advies in Cijfers 2021 zijn:

  • Meer dan 100 miljard verzekerings- en hypotheekomzet gaat via onafhankelijk financieel adviseurs, goed voor een marktaandeel van 61%;
  • Werkgelegenheid in onafhankelijk financieel advies sector toegenomen tot 31.500 banen en verdere groei verwacht;
  • Met 289 overnames in 2020 versnelt de consolidatie, maar de markt blijft vooral een MKB-markt met bijna 6.000 zelfstandige advieskantoren tot 20 fte;
  • Nederlander overschat financiële kennis, financiële geletterdheid onder Europees gemiddelde;
  • 60% van woningeigenaren met verduurzamingswens ziet rol voor financieel adviseur;
  • 57% werkgevers ziet personeel met schulden als groot risico voor de organisatie, 80% wil werknemers met problemen graag ondersteunen;
  • Advieskloof blijft groot en veelkoppig probleem;
  • Ervaring met advies grootste impact op verlagen adviesdrempels en verdrievoudigd de adviesvraag voor algemene financiële beoordeling;
  • Millennials hebben 10%-punt vaker adviesbehoefte bij schade en levensverzekering dan generatie X en ouder;
  • Slechts 1 op 3 verzekeraars gelooft dat digitale kanaal effectief is om producten aan de man te brengen.

Toegankelijkheid onder druk

Ondanks de sterke positie van de zelfstandige onafhankelijk financieel advieskantoren staat de toegankelijkheid van advies de laatste jaren onder druk. Een advieskloof is daarvan het gevolg en die kloof is volgens Adfiz niet eenvoudig te dichten door het aanbieden van gratis adviesloketten. “Ruim de helft van de mensen geeft aan daar geen vertrouwen in te hebben, en meer dan 20% doet het liever zelf of raadpleegt familie en vrienden.

Ook verdere digitalisering en robotisering gaat het probleem niet oplossen. Digitale kanalen zijn vooral populair in de oriëntatiefase, en slechts 1 op 3 verzekeraars gelooft dat ze effectief zijn om producten aan de man te brengen. De opkomst van de millennial-generatie gaat dit niet veranderen, want zij geven aan juist vaker advies nodig te hebben bij schadeverzekeringen (>25%) en levensverzekering (>20%) dan generatie X en ouder.”

Oplossing ligt in een andere mix

De vele onderzoeken die Advies in Cijfers aanhaalt geven aan dat de oplossing in een andere mix van maatregelen ligt. “Verlaag de kosten, investeer in het vertrouwen in en de kennis over de opbrengst van het inwinnen van advies en help de consument in zijn zoektocht naar een goede adviseur. En zorg dat consumenten ervaring krijgen met advies, want juist die ervaring leidt ertoe dat ook in nieuwe situaties advies wordt ingewonnen en financieel gedrag verbetert. Interventies die hieraan bijdragen zullen toegangsdrempels verlagen en de advieskloof verkleinen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.