Adfiz: ‘Activeer de vergeten klant’

0

Wim Heeres, voorzitter Adfiz, merkt dat de politiek en de toezichthouder wel degelijk het nut inzien van een goed advies en toegang tot dat advies belangrijk vinden. Dat zei hij tijdens het eerste Particulier Platform.

Het platform is een nieuw evenement op de jaarkalender van Adfiz. “Een volwaardige tegenhanger van het Zakelijk Platform in het najaar. Het past bij de beweging die we als vereniging hebben ingezet. Veel leden zijn op beide markten actief en toch hebben beide markten hun eigen uitdagingen en karakter. Reden genoeg om dat terug te laten keren in de vereniging”, aldus Heeres.

Adfiz werkt intussen intern met een particuliere en een zakelijke kolom. Elk met een eigen agenda, vakinhoudelijke commissies en met een eigen overleg dat het bestuur adviseert over specifieke issues die spelen.

Blik op de vergeten klant

Ook het belang van de bestaande klantportefeuille bracht hij op het podium ter sprake. De klanten die in het verleden door de service van hun adviseur zijn verrast, die blijven volgens Heeres nog wel even. Maar er zijn volgens hem ook klanten die – al zou je dat willen – nauwelijks verwachtingen hebben die je als adviseur kunt overtreffen.

Heeres: “Gewoon omdat ze niet weten of ze iets missen. Die groep verdient extra aandacht van hun adviseur. Je hebt ze al een tijd niet gesproken en het interesseert ze allemaal weinig. Dat deze klanten bij je blijven komt vooral omdat overstappen moeite kost. Alleen, als bij hen een slimmerik op de juiste knoppen duwt zijn ze wel weg. En die groep klanten is groot genoeg om niet te verwaarlozen.” Zijn advies aan de adviseurs in de zaal: druk zelf op die knop en maak deze klanten meer betrokken, enthousiaster, loyaler en misschien zelfs fan.

Kritische adviseur

Door vaker door te pakken naar financiële planning, ook als de klant dacht voor een productadvies binnen te komen, overtreft een adviseur de verwachtingen. “Wij moeten laten voelen dat een kritische adviseur niet direct meegaat in de eerste vraag van de klant. Niet blind meegaan in ‘ik wil dat huis en ik wil het nu’, maar ook praten over hoe je daar wilt wonen. Tegen maximale lasten of met een prettig leven?”

Bijna 100 Adfiz-leden en diverse verzekeraars waren gisteren te gast bij het eerste Particulier Platform. Zij gingen met elkaar in gesprek over actuele zaken en deden kennis op in één van de expert-sessies.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.