Adfiz: ‘aanbieder deelt essentiële klantinformatie niet meer’

0

Bij Adfiz ontvangen ze met enige regelmaat de klacht dat aanbieders essentiële klantinformatie niet meer, of niet meer automatisch, delen met de adviseur. Aanbieders beroepen zich volgens de brancheorganisatie hierbij op de gewijzigde privacyregels.

Veelal geven de aanbieders aan dat de klantinformatie alleen nog is op te vragen bij de klant zelf of verkregen kan worden met een machtiging van de klant. “Wij menen dat het automatisch delen van klantinformatie wel degelijk mogelijk is op grond van de nieuwe regels. Bij een melding schrijven we de betreffende aanbieder aan en wijzen erop dit geen goede zaak is, omdat het advies aan de klant hierdoor schade kan oplopen. Adviseurs kunnen ook zelf de aanbieder erop wijzen dat ze de AVG onjuist interpreteren door gebruik te maken van onze modelbrief. Met deze brief vraagt een adviseur om een herziening van het standpunt van de aanbieder”, aldus Adfiz.

Blijf melden

Adfiz roept adviseurs die in de dagelijkse praktijk nog tegen deze situatie aanlopen, dit te blijven melden. “Meldingen zijn met name goed bruikbaar voor ons als je ook de documenten van de betreffende aanbieder toevoegt waaruit blijkt dat de informatie niet met de adviseur wordt gedeeld.”

Voorbeelden

Bij situaties die eerder bij Adfiz aangemeld zijn, blijkt dat het gaat om het niet meer delen van informatie zoals:

  • aangevraagde (kopie) offertes
  • (gewijzigde) polissen
  • berichten gerelateerd aan arbeidsongeschiktheid
  • uitkeringsbericht arbeidsongeschiktheid
  • informatie over premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
  • informatie uit portalen

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.