ACM pakt misleiding bij doorschakeldiensten aan

0

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat zich inzetten om misleiding bij doorschakeldiensten te voorkomen. Dat doet de toezichthouder naar aanleiding van signalen van consumenten die via een doorschakeldienst gebeld bleken te hebben, terwijl ze dachten rechtstreeks contact te hebben met de instantie die ze wilden bereiken.

In de ‘Leidraad voorkomen misleiding bij doorschakeldiensten’ brengt de ACM de regels met betrekking tot oneerlijke handelspraktijken bij doorschakeldiensten onder de aandacht van de sector. Voor het bellen met een doorschakeldienst wordt meestal een tarief per minuut gerekend. De consument betaalt dit tarief gedurende het hele gesprek, ook nadat hij is doorverbonden met de gewenste instantie. Aanbieders van een doorschakeldienst moeten vooraf duidelijk maken dat het om een doorschakeldienst gaat en wat het tarief van deze dienst is.

De ACM wil voorkomen dat aanbieders van doorschakeldiensten consumenten misleiden. Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Doorschakeldiensten hebben onze aandacht. Dat betekent dat we ze corrigeren als ze zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld als ze onvoldoende duidelijk maken wat voor dienst ze aanbieden. We willen ook graag voorkomen dat er verder dingen mis gaan. Daarom lichten we de regels die gelden toe aan de sector.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.