Achterstanden hypotheekverstrekkers lopen op

0

In zijn laatste nieuwsbrief constateert De Hypotheekshop dat in de afgelopen maanden enkele hypotheekaanbieders weer kampen met hardnekkige achterstanden.

“Hoewel het proces van hypotheekaanvragen sinds jaar en dag relatief weinig is veranderd, is er op één vlak wel degelijk grote vooruitgang geboekt: bij achterstanden in het verwerken van aanvragen”, schrijft De Hypotheekshop. “De toetreding van nieuwe aanbieders in de afgelopen jaren heeft hier zeker aan bijgedragen. Geldverstrekkers als Munt Hypotheken hebben hun aanvraagproces zeer goed op orde en hebben daarmee de standaard in de markt gezet. Onder druk hiervan hebben ook de bestaande partijen hun processen verbeterd. Geholpen door het uitblijven van grote aanvraagpieken zijn forse achterstanden daardoor het laatste jaar uitgebleven.”

Toch zien De Hypotheekshop de in de afgelopen maanden enkele aanbieders weer kampen met hardnekkige achterstanden. “Dit heeft dermate grote gevolgen voor de consument dat de vraag rijst of deze achterstanden te voorzien waren geweest.”

Hollen of stilstaan

Een grote aanbieder verhoogde onlangs de hypotheekrente en kondigde dat zoals gebruikelijk een paar dagen van te voren aan. “In enkele dagen ontving deze geldverstrekker vele honderden aanvragen meer dan normaal is in deze periode. Dit illustreert de lastige opgave voor een aanbieder bij het inschatten van de aanvraagstroom. Niet alleen renteverhogingen verstoren echter het maken van een adequate planning. De afgelopen jaren zorgden met name aanpassingen in de NHG- en Nibud-normen voor enorme aanvraagpieken rond 1 juli en 1 januari. Deze aanpassingen vergrootten de gebruikelijke seizoenpieken die elk jaar in mei-juni en november-december optreden. Deze factoren en het feit dat een hogere plaats in de rentelijstjes altijd zorgt voor een exponentiële toename van het aantal aanvragen, maakt dat geldverstrekkers een stevige kluif hebben aan het juist inschatten van het aantal toekomstige aanvragen”, aldus De Hypotheekshop.

Automatisering

Toch lukte het inschatten van het aantal aanvragen de laatste tijd over het algemeen heel goed, aangezien structurele achterstanden nauwelijks voor leken te komen. “Het feit dat de hypotheekrente sinds oktober 2016 slechts beperkt is gestegen heeft daar positief aan bijgedragen. Hetzelfde geldt voor de NHG die sinds dit jaar niet langer 1 juli maar 1 januari aanhoudt als datum voor het doorvoeren van wijzigingen in regels en normen. Daarnaast betalen investeringen in automatisering door aanbieders zich uit: een groot deel van de offertes (= renteaanbod) wordt inmiddels door het systeem zelf uitgebracht. Ook bij het beoordelen van dossierstukken speelt automatisering tegenwoordig een rol waardoor de verwerking vaak sneller dan voorheen verloopt en de kans op achterstanden minder groot is geworden.”

Consequenties

Ondanks alle stappen die zijn gezet, kent een aantal geldverstrekkers op dit moment grote achterstanden die week na week eerder toe dan af lijken te nemen. De Hypotheekshop: “Dat heeft niet alleen consequenties voor de consument die bezig is met zijn of haar hypotheek, maar ook voor degene van wie de woning wordt afgenomen. Zij zitten wekenlang in onzekerheid over een akkoord op de hypotheek en daarmee de aankoop, ontbindende voorwaarden die meerdere malen moeten worden verlengd, toezeggingen die niet kunnen worden nagekomen, extra uren van de adviseur voor het nabellen en het aandringen op voorrang bij het behandelen en het verlengen van de ontbindende voorwaarden. Zeker in de huidige verhitte woningmarkt zijn de gevolgen voor de consument groot omdat deze vaak geen mogelijkheden meer heeft om uit te wijken naar een andere geldverstrekker.”

Lastig

Hoewel er dus onvoorziene omstandigheden zijn die het lastig maken om een 100% zekere planning te maken, is het aantal aanvragen over het algemeen redelijk te voorspellen. “Het feit dat driekwart van de aanbieders binnen de afgesproken termijnen werkt, onderstreept dit. Daarnaast is intern bij geldverstrekkers bekend hoeveel aanvragen men maximaal kan verwerken. Geldverstrekkers die gedurende een aantal maanden als gevolg van een renteoffensief veel meer hypotheekoffertes uitbrengen dan wat ze uiteindelijk maximaal aankunnen, moeten zich tijdig voorbereiden op de hausse aan te verwerken hypotheekdossiers. Indien dit, om wat voor reden dan ook, niet of niet goed gebeurt, kunnen consumenten de dupe worden van de achterstanden.”

Nadrukkelijk

De Hypotheekshop doet daarom een nadrukkelijk beroep op alle geldverstrekkers om reeds in een zo vroeg mogelijk stadium dreigende achterstanden te melden en hierop te anticiperen. “Dan kunnen consumenten en adviseurs tijdig bijsturen door bijvoorbeeld hypotheekaanvragen in verband met de aankoop van een woning bij een andere geldverstrekker onder te brengen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.