
Achmea heeft over 2024 het nettoresultaat met 60% zien stijgen naar 1,3 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 35% naar 845 miljoen.
De stijging van het operationeel was te danken aan het hogere operationeel resultaat bij Pensioen & Leven (stijging met 70% naar 354 miljoen), Zorg (+29% naar 241 miljoen), Internationaal en sterke beleggingsresultaten. Het resultaat bij Schade (300 miljoen)bleef ongeveer gelijk aan vorig jaar.
Groeistrategie
Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur Achmea: “In 2024 waren we succesvol met onze groeistrategie en behaalden we sterke financiële resultaten. Daarnaast zetten we belangrijke stappen in de verdere ontwikkeling van ons digitale bedieningsmodel, dat door onze klanten zeer wordt gewaardeerd. De klanttevredenheids- en reputatiescores van onze merken blijven onverminderd hoog, net als de betrokkenheid van onze medewerkers. Om te kunnen blijven investeren in onze strategische agenda zijn groei en winstgevendheid essentieel. We zijn tevreden dat de kosten (+6%) minder hard groeiden dan de premieomzet (+12%). We blijven inzetten op groei en digitalisering. En we zijn alert op overnamekansen. In 2024 kondigden we twee grote transacties aan. Door het aangekondigde partnerschap met Sixth Street en Lifetri verwelkomen we na closing ruim 500.000 nieuwe particuliere klanten bij Centraal Beheer. Daarnaast creëren we groeikansen, bijvoorbeeld in de pensioen buy-out markt. Ook verbetert vanaf 2028 de kapitaalgeneratie van Achmea Pensioen & Leven met naar verwachting jaarlijks 100 miljoen euro. Met de overname van BSG Vermogensbeheer verwelkomden we de pensioenfondsen van KLM als klant en groeide ons vermogen onder beheer met 27 miljard euro. Ook internationaal blijven we groeien en betreden we nieuwe markten. Onlangs kondigden we aan dat we in 2025 zowel in Spanje als Roemenië starten met het aanbieden van online schadeverzekeringen.”
Digitale en persoonlijke klantbediening
Tetteroo: “Klanten verwachten een steeds digitalere én persoonlijkere dienstverlening. Digitalisering is een belangrijke pijler van onze strategie. In 2024 hebben we het aanvraagproces voor particuliere schadepolissen verder geoptimaliseerd. Inmiddels wordt 93% van deze aanvragen online ingediend en meer dan 90% daarvan wordt volledig digitaal afgehandeld. Bij Zorg hebben we afgelopen jaar ongeveer een half miljard declaraties volledig digitaal verwerkt, waardoor deze binnen 24 uur op de rekening van de klanten werden uitgekeerd. Daarnaast zetten we AI succesvol en verantwoord in, onder andere in onze callcenters. Op basis van binnengekomen klantvragen ontvangen medewerkers real-time antwoordopties waardoor ze klanten tijdens chat contact sneller en effectiever kunnen helpen.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.