Achmea Schade & Inkomen vaart wel bij digitalisering

0

Nieuwe systemen hebben de klantinteractie bij Achmea veel eenvoudiger gemaakt, zegt Michiel Delfos, divisiedirecteur Schade & Inkomen. “In het particuliere segment zijn we al heel digitaal en toegankelijk voor klanten, mede door innovatieve persoonlijke marketing. Met forse groei tot gevolg bij onze labels.”

Hoewel de ontwikkelingen van de afgelopen jaren al een grote impact hadden, denkt Delfos dat het de komende jaren waarschijnlijk nog uitdagender zal worden. Kansen ziet hij liggen in het inzetten van slimme innovaties. Delfos: “Van slimme zoekmachines die gestolen auto’s sneller terugvinden tot slimme buurt-apps die waarschuwen voor inbraak of robots die mensen helpen met werk bij ziekte. Cyberrisico’s zijn voor ons een kans. Daar hebben we een gecombineerd product en dienst voor. In die combinatie zien we veel toekomst.”

Schadelastbeheersing

Er wordt bij de divisie Schade & Inkomen gefocust op preventie, schadelastbeheersing en in het verlengde daarvan op een continue verfijning van de premieniveaus. Intern heeft Achmea hiervoor sterk ingezet op vakmanschap en kwaliteit van de medewerkers. Dit op de vakgebieden verzekeren, pricing, schadelastbeheersing en preventie.

Delfos: “Zodra je ervoor zorgt dat er minder schade voorkomt en dat de schade sneller wordt gerepareerd, geef je zelf minder geld uit en maak je het leven van klanten een stuk prettiger. Maatschappelijk gezien is dat ook goed want als je bijvoorbeeld auto-ongelukken kunt voorkomen, helpt dat mee aan het verminderen van letsel en daarmee ook aan het verlagen van de zorgkosten in Nederland. Ook kijken we bijvoorbeeld samen met tuinders en externe partijen hoe we kassen minder gevoelig kunnen maken voor hagel of storm. Een samenwerking die helpt bij het veiliger maken van kassen.”

Rabobank en Interpolis

Als voorbeeld van het beter digitaliseren van het bedrijf noemt Delfos het samenspel tussen Rabobank en Interpolis. “Bij Interpolis gingen de particuliere verzekeringen vooral via de kantoren van de Rabobank. We hebben al onze systemen vernieuwd, waardoor we nu een hele makkelijke digitale uitwisseling hebben met de Rabo Bankieren App. Klanten kijken dagelijks in die app en daardoor ook bijna intuïtief naar hun verzekeringen. Dat is in een paar jaar tijd echt omgeslagen. Als je bij Centraal Beheer en FBTO kijkt, zie je dat ook daar de klantinteractie veel eenvoudiger is geworden, met forse groei tot gevolg.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.