Achmea boekt forse winststijging

0

Achmea boekte in 2019 een forse winststijging: van 315 naar 481 miljoen euro. Willem van Duin (foto), voorzitter van de Raad van Bestuur spreekt van een sterk resultaat bij Schade & Inkomen en Pensioen & Leven.

Willem van Duin: “Als verzekeraar met een coöperatieve identiteit zet Achmea zich in voor een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Met onze merken geven we concrete invulling aan die strategie en maken we het verschil in het leven van onze klanten. Een duurzaam gezond financieel resultaat is nodig om onze maatschappelijke rol goed in te kunnen vullen.”

Solvabiliteit

“Achmea heeft het jaar 2019 met een goed resultaat afgesloten”, aldus Van Duin, “met een stijging van het operationeel resultaat tot 547 miljoen euro, waarbij ook onze solvabiliteit verder is gestegen tot 214% na uitkering van dividend. We zijn gegroeid in klanten en premieomzet bij schadeverzekeringen en hebben het resultaat uit onze pensioen- en levensverzekeringsactiviteiten verder verhoogd. Het resultaat over schadejaar 2019 was voor zowel basis- als aanvullende zorgverzekeringen positief. Als gevolg van negatieve resultaten op oude schadejaren boekten wij echter een negatief resultaat op de uitvoering van basiszorgverzekeringen.”

Maatschappelijk verantwoord beleggen

Van Duin: “We hebben als groep begin 2020 inmiddels meer dan 200 miljard euro aan vermogen onder beheer en steeds meer klanten vertrouwen op onze werkwijze en advies met maatschappelijk verantwoord beleggen. Eind vorig jaar hebben wij onze strategische periode ‘Samen Waarmaken’ afgerond. Als koploper met mobiele en online dienstverlening gaan we met volle energie door met de digitalisering van onze bedrijfsvoering. We investeren grootschalig in onze websites, portals, apps en andere manieren om onze klanten vernieuwend van dienst te zijn. Nog meer gebruiksgemak en toegankelijkheid zijn daarbij sleutelwoorden. Mede hierdoor zijn wij de afgelopen jaren verder gegroeid in de concurrerende verzekeringsmarkt. We hebben in de planperiode bovendien onze kosten in de afgelopen drie jaar met meer dan 200 miljoen euro verlaagd, terwijl de waardering van klanten voor onze verzekeringen, producten en diensten onverminderd hoog is gebleven.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.