‘Accepteer dat financieel fit maken geld en tijd kost’

0

Willen we als sector de financiële fitheid van burgers en bedrijven echt verbeteren, dan moet de sector niet alleen naar de adviseur kijken om dit beter en sneller vorm te geven. Dat zei Adfiz-voorzitter Roger van der Linden donderdag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de branchevereniging.

Blijvende aandacht voor de klant en dienstverleningsconcepten die actief klantbeheer goed regelen zijn cruciaal. Dat kan en dat moet volgens Van der Linden beter. Maar dat is niet het enige. Willen we echt stappen zetten op het gebied van financiële fitheid, dan moeten volgens Van der Linden meer aanbieders hun data delen, zodat adviseurs op het juiste moment met het juiste verhaal bij de klant kunnen aankloppen. Daarnaast moet de maatschappij doordrongen raken van het simpele feit dat we er met tooltjes en slimme kiesomgevingen alleen niet komen. Willen we echt veranderen dat moeten we volgens Van der Linden als maatschappij accepteren dat een succesvolle transitie naar weerbaarder burgers en bedrijven persoonlijke aandacht vraagt en dus geld en tijd kost.

Van der Linden: “Het moet tot ons allen gaan doordringen dat verstandig financieel gedrag iets anders is dan quasi zelfbewust producten bij elkaar klikken, maar gaat over zicht en grip op je financiële situatie. We moeten stoppen met advies kleiner te maken dan het is, en met suggereren dat je het als consument allemaal makkelijk zelf kunt. Want je kunt er nog zoveel verstand van hebben: ik zou geen enkele huisarts adviseren zijn eigen diagnose te stellen.”

Regeldruk verminderen

Het verminderen van de regeldruk voor ondernemers stipte Van der Linden ook nog even aan. “Willen we op dat punt vooruitgang boeken, dan moet men als hij het voor het zeggen heeft stoppen met nationale koppen op Europese wetten te zetten. “Kijk naar nut en noodzaak, iets wat nu nog echt te weinig gebeurt.”

Aanbieders moeten gaan beseffen dat bij een markt en maatschappij in transitie ook hoort dat oude regels en gewoonten moeten worden afgebroken omdat ze nieuw gedrag juist in de weg zitten. “Innovatie, vooruitgang, kan alleen gedijen en tot wasdom komen in een wereld waar er een intrinsieke wil is om te innoveren en te groeien.”

Regeldruk en proportionaliteit is volgens Van der Linden overigens niet iets waar alleen adviseurs mee te maken hebben. “Want als ik de papierstapel zie die consumenten krijgen te verhapstukken in het kader van consumentenbescherming, dan vraag ik me ook af: willen we wel echt vooruit?”

Werk mee aan vooruitgang

Tot slot vroeg hij de aanwezigen zichzelf de komende tijd de vraag te stellen: ‘Wil ik echt meewerken aan vooruitgang?’. Van der Linden zelf heeft die vraag al beantwoord met een volmondig ‘ja’. Van der Linden: “Ik wil worden beoordeeld op wat ik doe om echt vooruit te komen en nergens anders op. Heb ik vooruitgang voldoende gefaciliteerd, aangemoedigd, geïnspireerd? Dat is waar het om gaat. Want dat is wat we nu nodig hebben. Doet u met me mee.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.