Het aantal hypotheekdossiers dat in een keer succesvol door het aanvraagtraject komt, wordt uitgedrukt in het First Time Right (FTR) percentage. Het behalen van een hoge FTR-score krijgt volgens Jasper Labohm, commercieel directeur van Accelerate een steeds grotere prioriteit op de advieskantoren.
‘Een correct dossier betekent sneller zekerheid voor de klant’
Elke adviseur heeft het wel eens meegemaakt. De hypotheekaanvraag waar je zoveel vertrouwen in had, wordt afgekeurd door de geldverstrekker. Ondanks dat je alles bent nagelopen, blijkt dat er tóch een klein detail tussendoor is geglipt. Een kleine fout die de klant langer in onzekerheid laat en dat is natuurlijk geen fijne boodschap die je moet overbrengen. De DossierChecker van Accelerate voorkomt dit door op detailniveau menselijke fouten op te sporen, vertelt Jasper Labohm (foto), commercieel directeur van Accelerate.
Slechts één op de drie dossiers in één keer goed
Een hoge FTR-score zorgt ervoor dat de adviseur de klant sneller zekerheid kan bieden. Daarnaast is het ook een makkelijk vast te stellen KPI die goed de efficiëntie van het advieskantoor samenvat. Een FTR-score van 100% lijkt praktisch gezien niet realistisch. Wanneer kun je dan spreken van een goede score? Labohm: “We zien dat het gemiddelde in de markt zo rond de 35% ligt. Dat betekent dat ongeveer slechts één op de drie dossiers in één keer goed wordt gekeurd. Dit terwijl geldverstrekkers een hoge en consistente kwaliteit verwachten en er vanuit de klant steeds meer druk is om sneller zekerheid te krijgen. Stel je nu eens een dubbel zo hoge FTR-score voor. Niet één op de drie, maar twee op de drie dossiers wordt in één keer goedgekeurd. Dan kun je meer klanten sneller goed nieuws brengen en heb je extra tijd beschikbaar om meer klanten te bedienen.”
Loonstrook vormt groot obstakel
Die hoge FTR-score is volgens Labohm al door diverse gebruikers van het Accelerate platform van HD Connect behaald. “De grootste winst in FTR behaal je door een goede controle van de stukken waardoor menselijke fouten worden voorkomen. Toch zien we dat zelfs de kantoren met tientallen jaren ervaring in financieel advies, niet kunnen voorkomen dat er nog met enige regelmaat menselijke fouten insluipen. We zien bijvoorbeeld dat de loonstrook een groot obstakel voor de FTR is. Dagelijks worden er veel hypotheken afgewezen omdat de loonstrook niet recent genoeg is. Wil je gegarandeerd je FTR verhogen, dan moet je gebruikmaken van gespecialiseerde tools die deze fouten tackelen.”
DossierChecker als signaalfunctie
Het Accelerate platform biedt de gebruiker hiervoor de tool DossierChecker. Die checkt de leesbaarheid, correctheid en geldigheid van ingestuurde stukken en controleert op consistentie met andere uitgevraagde stukken. Labohm: “De loonstrook-fout komt bij de Accelerate-gebruiker niet veel meer voor, omdat de DossierChecker al bij het ontvangen van het stuk het probleem signaleert en de adviseur hiervan op de hoogte stelt. Dit doet de tool overigens bij alle uitgevraagde stukken die essentiële informatie bevatten, zoals naw-gegevens, geldigheid, belangrijke data en bedragen.”
De DossierChecker heeft een signaalfunctie. De adviseur beslist wat goed- of afgekeurd wordt, waar handelingen vereist zijn en wat er uiteindelijk in het dossier komt. “Je weet op voorhand met volle zekerheid dat zodra je het dossier naar de geldverstrekker stuurt, je alles hebt gedaan om een afwijzing bij de geldverstrekker te voorkomen”, aldus Labohm.
Dit artikel komt uit de onlangs verschenen digitale InFinance. Lees deze en andere artikelen voortaan als eerste door u hier in te schrijven voor de dagelijkse nieuwsbrief. Dan ontvang u maandelijks ook kosteloos het digitale InFinance magazine in uw mailbox.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.