Aanvraagrecord gooit zand in de aanvraagmachine

0

De enorme hausse aan hypotheekaanvragen in de eerste vier weken nadat de coronamaatregelen van kracht werden, begin zijn tol te eisen. Het continue overwerken ten spijt, zorgt de op sommige momenten verdubbeling van het aantal aanvragen momenteel voor soms sterk oplopende verwerkingstermijnen.

Tot die constatering komt de Hypotheekshop, die hierover zelf niet verbaasd is. “Ondanks dat het aanvraagproces van aanbieders de laatste jaren over het algemeen goed op orde is, was het met deze aantallen een kwestie van tijd voordat de verschillende afdelingen zouden gaan vastlopen. Het meeste werk voor een geldverstrekker zit niet in het uitbrengen van het rentevoorstel, maar in het controleren van alle dossierstukken zoals het taxatierapport of de werkgeversverklaring. Dat moment ligt in de regel vier tot acht weken na ontvangst van de aanvraag en het uitbrengen van het rentevoorstel.”

Oplopende verwerkingstermijnen

De adviesketen ziet de laatste weken de verwerkingstermijnen fors oplopen. In de wekelijkse update schrijft De Hypotheekshop: “Veel dossiers kennen een moeizaam verloop. Ook worden er vanwege de coronacrisis aanvullende vragen gesteld over de inkomenssituatie van de aanvragers. Afdelingen zijn telefonisch niet of minder goed bereikbaar, extra opgevraagde documenten komen onderop de stapel en spoedverzoeken worden nauwelijks gehonoreerd. De vertraging zorgt voor veel stress bij kopers én verkopers. Want ontbindende voorwaarden moeten één of zelfs meerdere keren bij de verkopende partij worden verlengd.”

Commerciële belangen

Door niet tot het laatste moment te wachten met communicatie over oplopende verwerkingstermijnen, maar al in een veel eerder stadium hiervoor te waarschuwen, zouden consumenten en adviseurs al een heel eind geholpen zijn, schrijft De Hypotheekshop. Maar in de praktijk staan commerciële belangen dergelijke voorspellingen in de weg, verwacht de adviesketen. “Waarschijnlijk is acceptatie op basis van brondata in plaats van documenten daarom op termijn de beste manier om nieuwe achterstanden in de toekomst te voorkomen. Recent hebben Florius en ING op dat gebied grote stappen gezet. Voorbeelden die navolging verdienen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.