De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen behandelde in 2018 2.187 klachten en geschillen van verzekerden over hun zorgverzekeraar. Dit is 3% minder dan in 2017. De SKGZ ziet aan het einde van 2018 echter een stijging van het aantal klachten. Deze stijging zet zich voort in 2019.
Dit is te lezen in het jaarverslag 2018 van de Stichting. Vorig jaar is het meest bemiddeld in klachten over de zorgpremie, gevolgd door klachten over medisch specialistische zorg en plastische chirurgie. Wat betreft de geschillen staat het onderwerp medisch specialistische zorg op één, gevolgd door premiezaken en het persoonsgebonden budget onder de Zorgverzekeringswet (Zvw-pgb).
Doorverwijzen is belangrijk
De SKGZ doet in het jaarverslag een beroep op de zorgverzekeraars. Deze moeten namelijk bij de afhandeling van een klacht verwijzen naar de SKGZ. In 2018 gebeurde dit niet altijd. Dit is echter wel belangrijk. Om zijn recht te halen moet verzekerde immers wel weten dat hij bij de SKGZ terecht kan. Daarnaast is aandacht gevraagd voor het schriftelijk bevestigen van uitkomsten van de interne klachtenprocedure aan verzekerde. Naar aanleiding hiervan heeft de SKGZ een aanbeveling gestuurd naar Zorgverzekeraars Nederland.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.