Consumenten beschikken op dit moment over een veelvoud aan digitale sleutels waarmee ze toegang krijgen tot al hun ‘mijn omgevingen’. Als deze eilandvorming doorgaat en de branche niet meer gezamenlijk optrekt dan wordt die digitale sleutelbos alleen maar groter. Dit was kort samengevat een van de belangrijkste zaken die naar voren kwamen tijdens het HypoVak Debat ‘Authenticatie en identificatie in het nieuwe adviseren’.
Deelnemers aan dit debat waren Peter Mols (directeur SIVI), Allard Keuter (Product Owner iDIN) en Maarten Wegdam (Managing Partner InnoValor (ReadID) deelnamen.
Identificeren doe je bijvoorbeeld bij een bank met je paspoort en authenticatie is onderdeel van een proces. Momenteel biedt nog vrijwel iedere financiële dienstverlener een eigen authenticatie- en identificatievoorziening aan voor online dienstverlening. Nú overstappen op een branchebreed authenticatieproces is volgens het standaardisatie-instituut SIVI een belangrijke randvoorwaarde voor een laagdrempelige en adequate regie door de consument.
Benut de mogelijkheden
Het succesvol bedienen van de digitale consument vraagt om de eenduidigheid van standaarden en de inspiratie van nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden die in onze branche vaak al beschikbaar zijn, maar niet worden benut, stelt Maarten Wegdam vast. Hij is expert of het gebied van digitale identiteiten. Volgens hem kan er in onze branche technisch gezien veel meer dan nu wordt opgepakt. Zijn advies aan de branche is om dit meer actief op te pakken, omdat de consument dit uiteindelijk zal afdwingen. “De consument zit niet te wachten op weer een nieuwe inlogcode. Dat wekt weerstand op. Maar ook het steeds weer opnieuw moeten invoeren van dezelfde informatie wekt weerstand op bij de gebruiker. Die wil met een druk op de knop kunnen bepalen welke informatie hij wil delen, zonder telkens weer dezelfde documenten te moeten uploaden. Het biedt kansen om deze processen te verbeteren. De gebruiker wil gebruikersgemak.”
Onbetrouwbare oplossingen
Volgens Allard Keuter staan we waar het gaat om de digitalisering van de authenticatie en identificatie aan de vooravond van grote veranderingen. Keuter: “Er worden momenteel grote stappen gezet. Dat is ook nodig, want we hebben er te lang onvoldoende aandacht aan gegeven. Partijen doen nu nog ieder hun eigen ding, waardoor zo hier en daar onbetrouwbare oplossingen zijn ontstaan.” Er moet volgens Keuter meer samengewerkt worden. Hij stond zelf aan de wieg van iDIN, een dienst waarin de banken gezamenlijk optrekken.
Met iDIN kunnen mensen zich online identificeren met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Met deze toepassing kan de grote sleutelbos met digitale sleutels teruggebracht worden naar slechts één digitale sleutel, zegt Keuter. Driessen vraagt zich als kritische consument af waarom hij dan nog steeds over al die verschillende inloggegevens beschikt. Keuter: “iDIN bestaat nu anderhalf jaar, maar we begeven ons in een trage markt waar digitale verandering in kleine stapjes gaat.”
Hypotheekverstrekkers
Keuter is ervan overtuigd dat iDIN ook in de hypotheekbranche van toegevoegde waarde is. “Het biedt de bouwstenen om het proces van aanvraag, beoordeling en acceptatie van hypothecaire leningen veilig, efficiënt en in lijn met de meest actuele privacywetgeving te digitaliseren.” In de hypotheekbranche maakt Florius al gebruik van iDIN voor identificatie en inloggen. Keuter verwacht dat meerdere aanbieders snel zullen volgen.
Afspraken maken
Mols schat in dat we over een aantal jaar al zo ver zijn dat de digitale omgeving de gebruiker herkent op basis van biometrische identificatie. Innoveren moet de branche ook om het veilig uitwisselen van de juiste data makkelijker, sneller en goedkoper te maken. Om dat punt te bereiken moet de branche innoveren en geld durven steken in projecten die het uiteindelijk misschien niet overleven, zegt Mols. Maar er moeten onderling vooral ook duidelijke afspraken worden gemaakt vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Belangrijk is dat we niet verzanden in businessmodellen en commerciële initiatieven, aldus Mols.
Bekijk hier het hele HypoVak Debat terug
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.