Aanschaf elektrische auto heeft tijd nodig

0

Bij de aanschaf van een elektrische auto maakt de consument zijn keuze vooral op basis van de prijs en de actieradius, zo blijkt uit een door Panel Inzicht uitgevoerd panelonderzoek onder 2.000 Nederlanders. Daarnaast blijkt dat de aankoop van een elektrische auto vooral een rationele aangelegenheid is.

Het merendeel van de respondenten kiest bij de eerstvolgende wagen die zij aanschaffen nog ‘gewoon’ voor een verbrandingsmotor. Zo kiest 52% van de 2.000 ondervraagden voor benzine, terwijl een kleine 6% de voorkeur geeft aan diesel. Daarentegen kiest ruim 9% voor een volledig elektrische auto, terwijl nog eens 11,5% aangeeft voor een hybride te gaan, al dan niet met stekker. Een op de vijf Nederlanders twijfelt nog.

Minder oog voor uiterlijke kenmerken

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Zonneplan. Ruim twee op de drie respondenten noemt de prijs of actieradius als belangrijkste aspect. Ook praktische zaken als laadtijd en verbruik scoren hoog. Het merk, de prestaties (zoals de acceleratiesnelheid) of het design zijn slechts in 13% van de gevallen bepalend.

Het vooroordeel dat mannen het liefst een grote bolide van een aansprekend merk kopen, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan klein en zuinig wagentje, kan volgens dit onderzoek direct de prullenbak in als het om elektrische auto’s gaat. Er zijn namelijk nauwelijks verschillen waar te nemen tussen mannen en vrouwen. De prijs en actieradius zijn voor beide geslachten veruit het belangrijkste aankoopaspect, terwijl het merk in beide gevallen bij slechts één op de twintig kopers de doorslag geeft.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.