Aandacht voor AVG verslapt

0

Omdat na de officiële AVG-deadline van 25 mei de aandacht voor dit onderwerp is verslapt, wordt de kans groot dat medewerkers weer terugvallen in hun oude patroon en bijvoorbeeld gevoelige data verspreiden. Bedrijven moeten zich veel meer focussen op een blijvende gedragsverandering.

Volgens Matthijs Onder de Linden, Data Protection Officer (DPO) bij Redmore Group, was het vizier van bedrijven voor de invoering van de AVG gericht op voldoen aan de richtlijn van deze nieuwe privacywet. Maar die focus ebde volgens hem na de officiële deadline op 25 mei weg, omdat de meeste organisaties tot op zekere hoogte compliant waren.

Focus op boetes

Hij stelt dat veel bedrijven tot 25 mei bij hun medewerkers vooral hebben gehamerd op het voorkomen van boetes. Daarnaast werd er gericht gestuurd op het bouwen aan overzichten (data mapping) en processen (privacy by design & default). “Het gevaar hierbij is dat het management precies weet wat er moet gebeuren om aan de wetgeving te voldoen, maar dat de medewerkers dit niet (meer) weten”, aldus Onder de Linden.

Cultuurverandering

Medewerkers zouden het volgens hem als taak en onderdeel van hun werk moet zien om elkaar te motiveren en aan te spreken wanneer de AVG niet wordt nageleefd. De manager speelt een belangrijke rol in het creëren van deze intrinsieke behoefte en cultuurverandering. Onder de Linden: “Het is heel erg belangrijk om medewerkers te stimuleren in de gedachte dat de privacywet veel meer is dan alleen een richtlijn. In de praktijk komt het er dan ook op neer dat het management zo’n negentig procent van de tijd bezig is met aanmoedigen en tien procent met politieagent spelen. Alleen zo wordt respect voor privacy- en databescherming een vast onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering en wordt er niet alleen gehandeld uit angst voor een boete of reprimandes van het management.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten