‘Aanbieders verzilverhypotheken moeten productontwikkeling verbeteren’

0

Aanbieders van verzilverhypotheken moeten de productontwikkeling verbeteren, concludeert de AFM na onderzoek. Hoewel het product in een groeiende behoefte voorziet, bestaat het risico dat kwetsbare huiseigenaren erdoor in de problemen komen.

Huiseigenaren hebben in toenemende mate de behoefte om de overwaarde op hun huis te verzilveren. Met een verzilverhypotheek, ook wel opeethypotheek genoemd, kunnen zij de overwaarde op hun huis gebruiken door deze te lenen bij een hypotheekverstrekker. Een verzilverhypotheek wordt bijvoorbeeld gebruikt als pensioenaanvulling. De AFM ziet dat de verzilverhypotheek kan voorzien in een behoefte.

Complex

AFM: “De kenmerken van verzilverhypotheken en de mogelijke kwetsbaarheid van de doorgaans oudere doelgroep, maken het complexe en impactvolle producten. Verzilverhypotheken verschillen onderling bovendien sterk. Voor consumenten kan het lastig zijn om de kenmerken en de langetermijnconsequenties ervan te doorgronden. Er kleven ook risico’s aan, zoals de kans op een restschuld of de noodzaak om gedwongen te moeten verhuizen. Juist daarom is het van belang dat aanbieders extra zorgvuldig deze producten ontwikkelen. Als dit niet het geval is, bestaat de kans dat het product nu of in de toekomst niet aansluit bij de situatie van consumenten.”

Onvoldoende zorgvuldig

De toezichthouder concludeert dat de zogenoemde productontwikkeling voor verzilverhypotheken door de onderzochte aanbieders onvoldoende zorgvuldig is uitgevoerd. Zo is onvoldoende nagedacht voor wie het product wel en niet geschikt is. Ook zijn de effecten van veranderende marktomstandigheden, zoals een daling van de huizenprijzen, te beperkt onderzocht. Daarnaast was de informatieverstrekking aan consumenten niet altijd correct en duidelijk. De AFM ziet dat bij ondernemingen het gehele proces van productontwikkeling beter kan.

Verbeteringen

De onderzochte ondernemingen voeren naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek verbeteringen door. Dit geldt zowel voor de productontwikkeling als voor de informatieverstrekking. Aan onderzochte ondernemingen is gevraagd om ook bij andere productgroepen dan verzilverhypotheken, kritisch naar de productontwikkeling te kijken. De AFM verwacht dat ook ondernemingen die nu niet onderzocht zijn, hun productontwikkeling tegen het licht houden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.