Aan de slag met brondata of toch nog even wachten?

0

Brondata maakt het aanvraagproces vlotter, geeft adviseurs beter onderbouwde beslissingen in handen en er blijft meer tijd over voor wat echt telt: het adviesgesprek met de klant. Voor sommige adviseurs is afscheid nemen van de vertrouwde werkwijze echter nog een brug te ver. Is voor die terughoudendheid nog wel ruimte, vroegen we aan Reinier van der Heijden en Jennifer op ’t Hoog, directie HDN. Of moet de adviseur nu echt op de rijdende brondata trein stappen?

‘Niet op tijd aanhaken brengt risico’s met zich mee’

Hoewel het gebruik van brondata aanzienlijke voordelen biedt, zijn er nog steeds veel adviseurs die vasthouden aan hun traditionele werkwijze van het verzamelen van documenten. Dit is de manier waarop ze altijd succesvol klanten wisten te helpen. Dus waarom zouden ze overstappen op iets nieuws?

“We horen ook dat het nog onvoldoende duidelijk is met welke bronnen je bij welke verstrekker terecht kunt. Je wilt niet eerst brondata opvragen om vervolgens alsnog een PDF mee te sturen. Ook voelt het gebruik van bron-data voor sommige adviseurs minder persoonlijk omdat er minder interactie is met de klant. En bovendien kost het tijd, geld en moeite om over te stappen op een nieuwe werkwijze hoor ik vaak. En dat begrijp ik ook wel”, geeft Van der Heijden aan.

Maar er zit natuurlijk ook een risico aan deze terughoudendheid. Want wat als je wordt ingehaald door concurrenten die wel in staat zijn om brondata effectief te integreren in hun processen?

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en klanten verwachten niet alleen deskundig advies, maar ook een snelle en soepele afhandeling van hun hypotheekaanvraag. Daarnaast staat de overheid niet stil. Er wordt druk getest met de e-wallet waarin burgers hun gegevens beheren en ook wetten en beleid zijn of worden aangepast.

Uitstelrisico’s

Door al deze ontwikkelingen wint de trein aan snelheid. Jennifer op ’t Hoog ziet dan ook een aantal risico’s van het niet aanhaken op brondata:

Verlies concurrentievoordeel
In een markt waarin snelheid en efficiëntie steeds belangrijker worden, kunnen adviseurs die vasthouden aan traditionele methoden snel hun concurrentievoordeel verliezen, stelt zij vast. “Klanten zijn eerder geneigd om samen te werken met adviseurs die gebruikmaken van de nieuwste technologieën, simpelweg omdat zij een snellere en nauwkeurigere service kunnen bieden.”

Dalende Klanttevredenheid
Klanten verwachten tegenwoordig een naadloze en efficiënte ervaring. Als een adviseur niet in staat is om te voldoen aan deze verwachtingen kan dit volgens Op ’t Hoog zorgen voor teleurstelling. “Zeker als die klant van vrienden of bekenden verneemt dat je alle stukken ook via een paar drukken op de knop kunt aanleveren in plaats van de schoenendoos op zolder binnenste buiten keren, scannen, uploaden etc. Negatieve mond-tot-mondreclame is ‘killing’, dat kost je klanten.”

Kostenstijgingen
Ondanks dat het gebruik van brondata initieel soms een investering vraagt van de adviseur zorgt het voor een besparing onder aan de streep, rekent Op ’t Hoog voor. “Als hypotheekaanvragen minder tijd van je vragen heb je tijd over om meer klanten van advies en/of bemiddeling te voorzien. Adviseurs die blijven werken met handmatige processen hebben hogere operationele kosten die de winstgevendheid aantasten.”

Wat valt er te winnen?

Veel partijen in de hypotheekketen erkennen de kracht van brondata. Zij ondertekenden het convenant brondata waarin afspraken staan om te zorgen dat vanaf 1 januari adviseurs voor een grote groep klanten een hypotheekaanvraag geaccepteerd kunnen krijgen bij een geldverstrekker op basis van alleen brondata. De voordelen van het gebruik van brondata zijn volgens Van der Heijden glashelder:

Tijdwinst
Doordat brondata direct beschikbaar zijn, hoeft de adviseur minder tijd te besteden aan het verzamelen en controleren van documenten. Dit versnelt het hypotheek-aanvraagproces aanzienlijk, waardoor de adviseur meer tijd overhoudt voor belangrijke klantgesprekken en advieswerk.

Administratieve rompslomp
De automatische verwerking van bron-data vermindert de administratieve last voor de adviseur. Dit maakt het moge-lijk om efficiënter te werken en meer aandacht te besteden aan de inhoudelijke aspecten van het adviesgesprek.

Verhoogde nauwkeurigheid
Omdat de gegevens rechtstreeks van de bron komen, is de kans op fouten door menselijke invoer aanzienlijk kleiner. Dit zorgt voor een betrouwbaarder hypotheek aanvraagproces, wat zowel de adviseur als de klant ten goede komt.

Verhoogde klanttevredenheid
Met brondata hebben adviseurs toegang tot de meest accurate en actuele informatie. Dit stelt hen in staat om beter geïnformeerd advies te geven, wat de klanttevredenheid kan vergroten en de reputatie van de adviseurs kan versterken. Met de tijdwinst en de verhoogde informatiewaarde heb je als adviseur meer tijd en focus op de specifieke behoeften van de klant. En dat is belangrijk want een huis kopen is en blijft een belangrijk en spannend proces voor de beoogd huiseigenaar.

Luisteren naar adviseurs

Brondata zijn volgens HDN dus een waardevol hulpmiddel voor adviseurs. “Adviseurs die brondata omarmen, kunnen de efficiëntie en nauwkeurigheid van hun werk vergroten en tegelijkertijd meer tijd en aandacht hebben voor de persoonlijke relatie met de klant”, aldus Van der Heijden. Maar ondanks die voordelen ziet hij in de praktijk nog vaak die terughoudendheid in het gebruik van brondata.

Om echt beter te begrijpen waarom adviseurs nu wel of geen gebruikmaken van brondata organiseert HDN in september een adviseurspanel. Op ’t Hoog: “Adviseurs gaan met elkaar in gesprek over brondata, de voor- en nadelen van het gebruik, wat werkt wel en wat nog onvoldoende, wat kan er nog verbeterd kan worden en de ondertekenaars van het convenant brondata luisteren actief mee om tot een beter begrip te komen. We hopen hiermee meer inzicht te krijgen in waarom adviseurs wel of niet gebruikmaken van brondata en hoe en waar we drempels kunnen wegnemen.”

Tijd voor actie

Brondata biedt dus een wereld aan mogelijkheden voor adviseurs in de hypotheekmarkt, maar het is tegelijkertijd voor velen ook een grote stap om de vertrouwde werkwijze overboord te gooien. Door de voordelen van brondata te benutten, kunnen adviseurs hun efficiëntie verhogen, betere service bieden en hun concurrentiepositie versterken. Minder tijd met stukken, meer tijd voor klanten. De technologische vooruitgang is onomkeerbaar, en de vraag is volgens Van der Heijden en Op ’t Hoog niet of, maar hoe snel je als adviseur op de trein springt: “Nu is het moment om actie te ondernemen. Adviseurs die de balans weten te vinden tussen technologie en menselijke interactie zijn de toekomst van de hypotheekmarkt.”

 

 

Dit interview is gepubliceerd in de HypoVak Beursspecial van InFinance. Lees het magazine hier zonder inlog online.

 

 

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.