5 tips waarmee je de klant nieuwsgierig maakt

0

Of je nu tekst schrijft voor een brief, blog, e-mailing of webpagina – het is belangrijk te weten dat niemand je tekst meteen leest. Mensen willen eerst ‘koppensnellen’. Dat maakt het schrijven van een goede kopregel dus erg belangrijk. In dit artikel geef ik je 5 direct bruikbare tips voor het schrijven van een goede kopregel. 

‘Mensen houden van lijstjes’

Auteur: Jeffrey Rijkhoff, trainer bij ISCV Schrijftrainingen

Als je er op let, dan zul je merken dat je het ‘koppensnellen’ zelf ook doet. Eerst kijk je snel waar een e-mail of artikel over gaat. Pas daarna besluit je de tekst te lezen. En meestal lees je dan alleen nog maar delen van de tekst. Het eerste wat je ziet tijdens het koppensnellen, is de kopregel. Dat maakt het schrijven van een goede kopregel dus erg belangrijk. Een goede kopregel maakt nieuwsgierig en zorgt ervoor dat jouw klant de tekst wil lezen. Hieronder vind je 5 direct bruikbare tips voor het schrijven van een goede kopregel.

Tip 1. Gebruik ‘je’ of ‘u’ in de kopregel

Als je de woorden ‘je’ of ‘u’ in de kopregel gebruikt, spreek je de lezer direct aan. Dat maakt je kopregel sterker. Vergelijk het maar eens: ’ Tips voor klantgericht schrijven’ of ‘Tips waarmee jij klantgerichter schrijft.’

Tip 2. Stel een vraag

Een kopregel als ‘Hoe selecteert u de beste hypotheek?’ valt meer op dan een kopregel als ‘De beste hypotheek selecteren.’ Het is onbeleefd om een vraag niet te beantwoorden. Daarom reageren onze hersens er vrijwel automatisch op. Om die reden werkt het stellen van een vraag erg goed in kopregels.

Tip 3. Gebruik symbolen die opvallen

Alles wat anders is dan tekst, valt extra op. Schrijf getallen daarom niet uit (zeven of acht), maar gebruik het cijfer (7 of 8). Ook symbolen en tekens vallen extra op. Zet daarom eens iets tussen [dit soort haakjes]als je een deel van je kopregel extra wilt laten opvallen. Pas op met emoticons, zoals smileys. Ze vallen wel op in een kopregel, maar ze kunnen je tekst ook kinderachtig maken. Voor financiële dienstverleners is dat niet verstandig.

Tip 4. Houd de kopregel kort en duidelijk

De beste kopregels zijn kort en duidelijk. Probeer dus niet grappig of intrigerend te zijn. Met humor, spreekwoorden en gezegden loop je het risico dat je doelgroep je kopregel niet snapt. Het hoeft allemaal niet zo creatief te zijn. Uiteindelijk wil je lezer maar één ding weten: “Wat levert het mij op en waarom zou ik de tekst dus moeten lezen?”

Tip 5. Gebruik lijstjes

Mensen houden van lijstjes, omdat ze eenvoudig te scannen en te lezen zijn. Daarom is dit ook een lijstje met 5 tips. Je haalt er snel uit wat je interessant vindt. Noem de’ 5 beste dingen’ in je kopregel en je hebt direct de interesse van je lezer.

Extra inspiratie

Wil je een stap verder gaan en niet alleen duidelijke, maar ook creatieve kopregels schrijven? Lees dan deze trucs die professionele copywriters gebruiken om kopregels te schrijven.

Dit artikel verscheen eerder in het Client Officer magazine, het vakblad voor de binnendienstmedewerker.

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.