40% geactiveerde klanten kocht beleggingspolis af

0

Ondanks voldoende inspanningen hebben verzekeraars in 9% van de gevallen een klant met een beleggingsverzekering niet kunnen bereiken of heeft de klant geen keuze kenbaar gemaakt. Van de klanten die wel zijn bereikt koos 40% ervoor de beleggingsverzekering af te kopen.

Dit concludeert de AFM in haar eindcontrole. De wettelijke activeringsplicht voor verzekeraars is hiermee afgerond. Verzekeraars werden in 2015 verplicht om consumenten die in het verleden een beleggingsverzekeringen bij hen hadden afgesloten, bijvoorbeeld voor de aflossing van hun hypotheek of als pensioenvoorziening, actief te benaderen en te bewegen tot het maken van een bewuste keuze (aanpassen, voortzetten of stopzetten) over die beleggingsverzekering. Minister Hoekstra van Financiën informeerde de Tweede Kamer per brief over de eindcontrole van zaken in het beleggingsverzekeringendossier.

Eindcontrole door AFM

De AFM heeft in 2017 bij 19 verzekeraars een uitgebreide eindcontrole gedaan naar het activeren van klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Nu is ook de controle afgerond over de overige beleggingsverzekeringen, zoals bijvoorbeeld spaarplannen of studieverzekeringen. Verzekeraars hebben 100% van hun klanten met een beleggingsverzekering geactiveerd. Van de geactiveerde en bereikte consumenten heeft 80% bewust een keuze kenbaar gemaakt over de voortgang van de beleggingsverzekering. Dat kan zijn door de polis af te kopen (40%), aan te passen (13%) of bewust niet te wijzigen (27%). In 9% van de gevallen is de klant ondanks de inspanningen van verzekeraars niet bereikt of heeft die geen keuze kenbaar gemaakt. 11% van de klanten is conform wetgeving alleen geïnformeerd. Het door verzekeraars opgerichte loket hersteladvies beleggingsverzekeringen blijft nog tot eind augustus open voor consumenten. Het hersteladvies is gratis.

Doorlopende nazorg

Met verzekeraars heeft de AFM afgesproken dat zij zich blijven inspannen om de situatie van hun klanten met een beleggingsverzekering te verbeteren. Hieruit volgen vier zaken:

  1. Verzekeraars blijven klanten met een beleggingsverzekering ondersteunen als klanten dat willen.
  2. Is de verwachte aangroei in vermogen van de polis lager dan de toekomstige premie-inleg? Dan moet de verzekeraar klanten, die eerder niet zijn bereikt of die nog geen weloverwogen keuze hebben gemaakt, binnen zes maanden een passende oplossing bieden.
  3. De AFM spoort hypotheekaanbieders aan om hun klanten in kaart te brengen waarbij een beleggingsverzekering gekoppeld is aan een aflossingsvrije hypotheek. Vervolgens gaan aanbieders, indien nodig, de klanten activeren om financiële problemen in de toekomst te voorkomen.
  4. Als een klant zich in een schrijnende situatie bevindt, zal de verzekeraar zich inspannen om tot een coulante oplossing te komen.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.