“Een deel van de adviseurs geeft de thema’s digitalisering, actief klantbeheer en verduurzaming helaas nog onvoldoende tijd en aandacht. Daar zit echt nog ruimte voor verbetering met voordelen voor klanten en adviseurs”, schrijft Turhan Özgüner, voorzitter NVHP in zijn column.
Een uitdagend 2023 wordt het jaar van de waarheid
Auteur: Turhan Özgüner, voorzitter NVHP
Het afgelopen jaar kreeg ik de kans om als kersverse voorman van de NVHP met de belangrijkste speerpunten van onze vereniging aan de slag te gaan. Als bestuur zagen wij kansen voor adviseurs op het gebied van digitalisering, actief klantbeheer en verduurzaming. Als NVHP hebben we dit jaar rondom deze onderwerpen talrijke webinars, masterclasses en gesprekken in groter en kleiner verband georganiseerd. Tegelijkertijd hebben we ook met elkaar geconstateerd dat een deel van de adviseurs deze thema’s helaas nog onvoldoende tijd en aandacht geeft. Daar zit echt nog ruimte voor verbetering met voordelen voor klanten en adviseurs.
De hypotheekmarkt is de afgelopen maanden flink afgekoeld. Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht dat 2023 een uitdagend jaar zal worden. Steeds vaker hoor ik vakgenoten over legere agenda’s. Toch is er ook een groep die ook in deze omstandigheden een gevulde agenda heeft. Deze adviseurs zijn tevens ondernemer en zullen zich altijd aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Enerzijds door consumenten te adviseren in de volle breedte van hun financiële gezondheid en hierbij actuele thema’s als duurzaamheid en energie mee te nemen. Anderzijds door bestaande klanten actief te benaderen. Dit krijgt helaas vaak te weinig aandacht. Dat is een gemiste kans voor klant en adviseur. Het continu aandacht geven hieraan zorgt voor inzicht en overzicht bij de klant en bedrijfscontinuïteit voor de adviseur. Hopelijk zal de huidige situatie adviseurs in beweging brengen om dit structureel op te pakken.
Digitaliseer mee
Wat meer ruimte in de agenda en het hoofd geeft de adviseur ook de kans om zich verder te verdiepen in de mogelijkheden van digitalisering. Het proces van aanvraag naar offerte zorgt vaak voor ergernis bij adviseur, klant en aanbieder; onder andere door het heen en weer sturen van onvolledige of onjuiste documenten. Een belangrijk deel hiervan ligt bij de werkgeversverklaring, terwijl de oplossing met IBL en/of toepassingen als Ockto of iWise voorhanden is.
Graag zou ik komend jaar meer adviseurs willen inspireren hiermee aan de slag te gaan. Tot slot wil ik stilstaan bij het thema ‘online beveiliging’ van advieskantoren Het is belangrijk je goed bewust te zijn van de noodzaak hiervan om de mogelijke risico’s van cybercriminaliteit zoveel mogelijk uit te sluiten. De Contactgroep Automatisering heeft een initiatief gelanceerd om samen met een breed netwerk van organisaties de online veiligheid van advieskantoren op niveau te brengen en hiervoor handvatten aan te reiken.
Samen ondernemen
Graag sluit ik af met de adviseur in de spotlight. Ik zie 2023 als het jaar van de waarheid, waarin wij ons ondernemerschap moeten bewijzen. De rol van de adviseur en het belang van goed advies wordt groter, zeker door actuele thema’s als energie en duurzaamheid. Daar ligt een belangrijke taak voor de adviseur die klanten met financieel advies in de breedte écht verder helpt.
Mijn advies zou zijn om dit te combineren met structurele aandacht voor beheer. De NVHP zet haar kennis en kunde graag in op diverse actuele thema’s om adviseurs hierbij vooruit te helpen en zal zich ook volgend jaar onverminderd voor u inzetten.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.