2020 in 350 woorden?

0

De vraag is of ik op deze plek in maximaal 350 woorden onze belangrijkste verwachtingen voor de markt in 2020 kan geven. Nee dus. Dat gaat niet lukken. Maar we gaan zoals altijd wel ons best doen.

Zorgen heb ik over het risico dat we met elkaar de consument weer gaan overfinancieren. Ik zie breed de acceptatiecriteria soepeler worden. Voor een zzp’er volstaan steeds vaker de cijfers van de bedrijfsresultaten van één jaar. Voorgenomen investeringen in duurzaamheid worden gemakkelijk meegenomen. Het inkomen van de partner mag voor een groter deel meetellen bij het bepalen van de maximale leensom. De concurrentie zal, zeker als de markt wat gaat dalen, in hevigheid verder toenemen. Dit is niet een klimaat waarin iedereen op de eerste plaats kijkt naar wat echt in het belang van de klant is.

Onmiskenbaar is ook de versnelling van de digitalisering van het advies- en bemiddelingstraject. De ontwikkelingen gaan nu wel heel snel. In 2020 zal elk financieel advieskantoor hiermee te maken krijgen. De vraag is of elke ondernemer hierop voldoende is voorbereid. Administratieve handelingen zullen meer en meer verdwijnen. Het zijn de complexe adviestrajecten die tot in lengte van jaren overblijven. Elke consument met een scheidingsverleden is al snel complex. Het is de vraag of de kantoren voldoende snel de kennis en vaardigheid van hun medewerkers op een hoger niveau kunnen krijgen om in deze complexe situaties goed te adviseren.

We zijn af van provisie als perverse prikkel. We hebben daarvoor tijd als perverse prikkel teruggekregen. Als hypotheekmarkt werken we bijna allemaal met vaste vergoedingen. Echter, bij een vaste vergoeding is de verleiding groot om het adviestraject zo snel mogelijk af te ronden. Minder tijd is meer rendement op korte termijn. De klant is niet zo geïnteresseerd in een ORV. Prima, dan schrijven we de ORV direct weg met ‘de klant is risicobereid’. Dit scheelt een hoop tijd. Met het complexer worden van de adviezen zal de vraag groeien of een vaste vergoeding wel verstandig is voor de consument en de adviseur. Ik denk dat we daar in 2020 verder met elkaar over moeten praten.

Het beeld voor 2020? De consument wordt regelmatig verleid datgene te doen wat in zijn situatie niet altijd het meest verstandig is. Hierdoor wordt het belang voor de consument om zich te laten adviseren door een deskundig en integer adviseur alleen maar groter.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Ronald Touwslager

Ronald Touwslager, voorzitter Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners.