De slechte resultaten op automotive hebben verzekeraars volgens DNB vooral aan zichzelf te danken. Ze vragen volgens de toezichthouder vaak niet-kostendekkende premies om marktaandeel te veroveren. DNB vindt de huidige situatie ongewenst en gaat opnieuw met de autoverzekeraars in gesprek.
Naar aanleiding van oplopende verliezen op de WA-portefeuille’s motorrijtuigen heeft de toezichthouder inmiddels al kwantitatieve én kwalitatieve informatie opgevraagd bij een groot deel van de sector. De uitkomsten van dit onderzoek worden besproken in de individuele gesprekken met de verzekeraars.
Niet-kostendekkende premies
Volgens DNB is de gestegen schadelast niet het gevolg van onvoorziene ontwikkelingen. Het oordeel van de toezichthouder is dan ook niet mals: “Verzekeraars hadden op de marktontwikkelingen kunnen inspelen in hun prijsstelling en/of het acceptatiebeleid. De markt is echter verzadigd en kent een zware prijsconcurrentie.
Consumenten laten zich bij de keuze voor een verzekering met name leiden door de prijs, mede op basis van vergelijkingssites. In deze situatie vragen verzekeraars vaak niet-kostendekkende premies om marktaandeel te veroveren.”
Slechte cijfers volmachten
Uit cijfers van DNB blijkt dat de resultaten in het volmachtkanaal over de jaren 2009 – 2013 aanzienlijk minder waren dan in het niet-volmachtkanaal. Maar inmiddels heeft het niet -volmachtkanaal zich aangesloten bij de slechte resultaten op volmacht. DNB: “Het volmachtkanaal heeft in het verleden heel slecht gepresteerd, dit is niet verbeterd, maar de resultaten in het niet-volmachtkanaal zijn nu ook verslechterd tot op hetzelfde niveau.”
In het verleden konden verzekeraars de verliezen op motor WA nog compenseren met winsten op motor casco, maar in 2014 is ook dat de meeste verzekeraars niet gelukt.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.