Pensioen 1-2-3 voor verbetering vatbaar

0

Het nieuwe model voor pensioencommunicatie Pensioen 1-2-3 leidt nog niet direct tot beter vindbare informatie over pensioenen. Dat blijkt uit een analyse door denktank Netspar.

Volgens de Netspar-onderzoekers kan de gebruiksvriendelijkheid ook beter. Zij beoordeelden Pensioen 1-2-3 bij de twintig grootste pensioenfondsen van Nederland. Het model werd in 2014 aangekondigd en is sinds 1 juli 2016 verplicht gesteld.

Het model biedt deelnemers drie informatielagen, die steeds meer details bieden. Zo zou de informatie toegankelijker en beter vindbaar moeten zijn. Maar bij meer dan de helft van de websites die de onderzoekers bekeken, was Pensioen 1-2-3 niet te vinden op de homepage.

Vakjargon

Bovendien bieden twaalf van de twintig websites geen navigatiemogelijkheden binnen Pensioen 1-2-3. Het zoeken naar informatie verloopt daardoor moeizaam. Bij slechts vier fondsen bleek het mogelijk om op basis van vraag en antwoord op een interactieve manier snel relevante informatie te krijgen.

Volgens de onderzoekers blijft het gebruik van vakjargon een probleem. Zo wordt een term als ‘uitkeringsovereenkomst’ meestal niet uitgelegd. Ook bleek op een aantal simpele vragen, zoals ‘Wie telt wel of niet mee als partner’, geen antwoord te vinden.

In hun aanbevelingen pleiten de onderzoekers van Netspar voor beleidsruimte voor pensioenorganisaties om Pensioen 1-2-3 vanuit de praktijk te verbeteren. Er is volgens hen vooral op het gebied van integratie binnen de website, navigatiemogelijkheden tussen de lagen, het bieden van informatie ‘op maat’ en het verminderen van vakjargon veel ruimte voor verbetering.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.