Deloitte: ‘Verzekeraars hebben moed nodig’

0

Verzekeraars in Nederland moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun plek in de branche zeker te stellen en toekomstbestendig te blijven. Dat stelt Deloitte in een nieuw rapport, ‘Staying ahead of the game’.

“Tot nu toe zijn drastische strategiewijzigingen bij de Nederlandse verzekeraars uitgebleven”, zegt insurance expert Marco Vet van Deloitte. “Maar alleen verreikende en disruptieve innovaties kunnen een duurzaam business model veilig stellen. Verzekeraars die niet langer doen wat de rest doet, maar de focus verleggen naar ontwikkeling van nieuwe proposities zullen uiteindelijk winnen en hun toekomst zeker stellen. Verzekeraars hebben moed nodig.”

Deloitte doet in het rapport een aantal voorspellingen voor de toekomst van de verzekeringsbranche. Zo voorspelt het accountantskantoor dat verzekeraars meer gevarieerde producten gaan aanbieden. Door veranderende consumentenbehoeftes ontstaan kansen voor nieuwe producten, zoals cyber insurance.

Dienstverlening verrijken

Verder wordt customer data analytics volgens Deloitte een ‘kerncompetentie’ van verzekeraars. Met de data waar ze toegang tot hebben, kunnen ze hun dienstverlening verrijken. Ze kunnen verzkeringsproducten meer dynamiseren en personaliseren.

De huidige bezuinigingsrondes bij verzekeraars ziet Deloitte als een antwoord op de afnemende vraag naar traditionele verzkeringsproducten. Verzekeraars moeten daarom niet alleen in IT investeren, maar ook in andere organisatievormen.

De markt voor individuele levensverzekeringen zal zich volgens het accountantskantoor beperken tot overlijdensrisicoverzekeringen. Over pensioenen zegt het rapport dat verzekeraars meer zullen moeten verdienen aan dienstverlening, ‘zoals bij PPI- en APF-proposities’.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.