Verzekeren is nog steeds een vak

0

Binnen vijf jaar zal het aantal spelers dat de volmachtmarkt domineert fors afnemen. Die afname zal zich aftekenen onder zowel volmachtgevers als volmachtnemers. Die voorspelling doet Peter van Geijtenbeek, algemeen directeur Turien & Co. “Wij zijn er over vijf jaar nog”, voegt hij daaraan toe.

Volgens Van Geijtenbeek kun je alleen door te doen waar je goed in bent en verstand van hebt, een situatie creëren waarin je vanuit kennis en kunde een onmisbare schakel bent in het proces. Turien & Co. heeft hiertoe vorig jaar al een stap gezet door de pijlen volledig te richten op het vernieuwen van het productenpalet voor schade- en inkomensverzekeringen, met als doel dit bedrijfsonderdeel te versterken en uit te breiden.

Verzekeraar Ansvar

Uitbreiding van de portefeuille wordt gerealiseerd met de overname van de Xclusief portefeuille van Delta Lloyd door Ansvar. Verzekeraar Ansvar is sinds 2006 gelieerd aan Turien & Co., beide als onderdeel van dezelfde Holding. Naast AnsvarIdéa Verzekeringen maakt ook het label Wederkerige 1820 deel uit van de holding.

‘We zijn ook een eigenwijze club. Willen we iets niet, dan doen we dat ook niet.’

De overgenomen productlijn Xclusief is een lijn van schadeverzekeringen, speciaal ontwikkeld voor vermogende particulieren. Ansvar is met ingang van 1 januari 2017 risicodrager van deze portefeuille, voor wie dit segment in volmacht wordt geadministreerd door Turien & Co. Naast autoverzekeringen bestaat de productlijn Xclusief van Delta Lloyd uit verzekeringen voor aansprakelijkheid, woonhuis, kostbaarheden, inboedel, bijzondere evenementen en exclusieve jachten. Turien & Co. is van oudsher een specialist in het segment van dure en exclusieve auto’s. In de afgelopen tien jaar heeft Turien daarnaast ook diverse nieuwe exclusieve schadeverzekeringen (Premiumlijn) op de markt gebracht. “De Xclusief portefeuille die Delta Lloyd in de afgelopen jaren heeft opgebouwd sluit hierdoor naadloos aan op onze portefeuille”, aldus Van Geijtenbeek.

Pleziervaartuigen

Pleziervaartuigen maakten ook onderdeel uit van de Xclusief portefeuille van Delta Lloyd. Turien & Co. heeft er echter bewust voor gekozen dit deel niet over te nemen. “Verzekeren is in onze ogen nog steeds een vak. Dat vak moet je beheersen en geen dingen doen waar je niet goed in bent. In commerciële zin hadden we ook de pleziervaartuigen graag toegevoegd, maar vanuit de verzekeringstechniek vonden we dat gewoon te risicovol. In het topsegment spreek je niet meer van bootjes (die we wel verzekeren), dat zijn jachten van een paar miljoen”, aldus de verzekeringseconoom Van Geijtenbeek.

Gespecialiseerde schakel

Naast automotive (midden en hoger segment) en het premium segment begeeft Turien & Co. zich ook op de markt van beroeps-, werkgevers- en bestuurdersaansprakelijkheid. Maar ook VvE’s, Cyberverzekeringen en de personeelsschadeverzekering WEGAS XL. Van Geijtenbeek: “Eigenlijk zijn we daar waar een adviesbehoefte is en waar wij als Turien een duidelijke toegevoegde waarde in het proces kunnen zijn. In de procesketen zie je momenteel twee verschillende ontwikkelingen; enerzijds is het de opkomst van gespecialiseerde partijen die een specifiek onderdeel van de keten voor hun rekening nemen, anderzijds is er de behoefte om onnodige schakels te verwijderen. Dat laatste zijn de schakels die geen toegevoegde waarde aan de keten toevoegen. Wij willen die onmisbare en gespecialiseerde schakel zijn. Tegelijkertijd zijn we ook een eigenwijze club. Willen we iets niet, dan doen we dat ook niet.”

Digitaliseringsslag

Turien is vooral bekend vanwege de verzekeringstechnische maatwerkoplossingen die zij aanbiedt. Onder adviseurs is het bedrijf echter ook bekend vanwege de soms wat verouderde automatisering. Op dat vlak zijn afgelopen jaren forse investeringen gedaan. Van Geijtenbeek verwacht dat het intermediair daar op korte termijn al de vruchten van kan plukken.

‘Turien wil de onmisbare schakel in het proces zijn’

Tegelijkertijd merkt hij op dat het productenpalet van Turien & Co. minder goed geschikt is om zonder menselijke tussenkomst transacties te doen. “Al zou je alle processen volledig kunnen automatiseren, dan nog moet je jezelf afvragen of je dat wel wilt. Een aanvraag voor een auto met een waarde van een paar ton wil je nog wel even zien voordat hij in dekking wordt genomen. In het hogere segment gaat het dan vaak niet eens om de auto zelf, maar wil je wel weten met wie je als regelmatige bestuurder ervan te maken hebt. Het is toch steeds goed kijken naar de juiste mix van maatwerk en digitalisering.

De keuzes die we op dit vlak hebben gemaakt zijn ingegeven door de lange termijn. We hebben eerst de backofficesystemen vervangen en nu zijn we ook slagen naar buiten aan het maken. Richting het intermediair willen we een bepaald serviceniveau bieden. Daarin speelt automatisering een belangrijke rol. Daar zijn we nu bezig met een inhaalslag. Maar we zullen zeker niet de supermarkt worden, daarvan zijn er al genoeg in Nederland. Niets ten nadele van de goede partijen die hiervoor wel hebben gekozen. Alleen is onze marktbenadering een heel andere.”

Zorgverzekeringen

Vorig jaar mei kondigde Turien & Co aan te stoppen met het volmachtbedrijf voor zorgverzekeringen. Het besluit volgde op het bericht eind 2015 dat VGZ de zorgvolmacht aan Turien & Co. eind 2016 wilde beëindigen. Van Geijtenbeek: “We maakten ons al langer zorgen over de markt voor zorgvolmachten, maar het moment waarop VGZ met dit bericht naar buiten kwam, was voor ons toch wel een complete shock. We zaten middenin de prolongatie.”

‘Volmachtgevers zijn zich aan het herberaden of en wat zij willen uitbesteden’

Verzekeraars doen het liever zelf

De geringer wordende waarde van de distributiekracht voor de zorgverzekeraars en het gegeven dat het maatwerk in grote omvang, zoals de sociale minima waarin Turien & Co. is gespecialiseerd, tegenwoordig door verzekeraars bij voorkeur zelf wordt gedaan, zijn volgens Van Geijtenbeek de belangrijkste redenen om afscheid te nemen van het volmachtbedrijf voor zorgverzekeringen. Volgens hem werd hierdoor de toegevoegde waarde als zorgassuradeur voor de risicodrager steeds beperkter en de commerciële speelruimte steeds kleiner.

De situatie bij zorgvolmachten ziet Van Geijtenbeek in de breedte ook in andere sectoren gebeuren. “Volmachtgevers zijn zich aan het herberaden of en wat zij willen uitbesteden. Dat gebeurt deels onder druk van de toezichthouders, deels vanuit solvency-overwegingen, maar deels ook omdat zij hun eigen infrastructuur steeds beter op orde krijgen en zelf graag het directe contact met de eindklant hebben. Tot slot staan de financiële baten bij een benutting van de eigen infrastructuur uitbesteding veelal in de weg.” Dat laatste speelde volgens Van Geijtenbeek zeker bij zorg een heel belangrijke rol.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.