Hypotheekadviseur moet productlabels schrappen

1

FirstBrick – onderdeel van de FlexFront Groep en midoffice voor hypotheekaanbieders – heet vanaf vandaag het Nationaal Hypotheek Loket. Gelijktijdig met de naamswijziging presenteert het bedrijf een Position Paper waarin suggesties worden gedaan om de hypotheekbranche efficiënter te laten functioneren.

De eerste efficiëntieslag kan eenvoudig worden gerealiseerd door kritisch te kijken naar de processen. Daarna kunnen hypotheekaanvragen in veel gevallen al vele malen sneller en kwalitatief hoogwaardiger worden behandeld. Maar ook in de adviespraktijk zijn volgens het Nationaal Hypotheek Loket de nodige efficiëntieslagen te maken.

Niet alles op het schap

Zo moeten hypotheekadviseurs zich gaan richten op een beperkt aantal hypotheeklabels waarmee ze de gehele breedte van de markt kunnen bedienen. “Elk type klant blijkt met een assortiment van zes tot acht hypotheekmerken te bedienen. Intermediairs specialiseren zich uit praktische overwegingen en dat is een verstandige aanpak. De consument heeft behoefte aan snelheid bij het afsluiten van een hypotheek, dat kan alleen tot stand komen door specialistische kennis”, schrijft Nationaal Hypotheek Loket in het Position Paper. Het bedrijf werkt in volmacht samen met een select en complementair aantal hypotheekverstrekkers. Waarmee zij het belang van vakkennis en specialisatie in de keten zelf ook uitdraagt.

Op basis van een onderzoek onder 140 hypotheekadviseurs trekt het Nationaal Hypotheek Loket de conclusie dat van de dertig verschillende hypotheekverstrekkers die ons land rijk is, de gemiddelde intermediair maar met minder dan acht labels zaken doet. De rest van de merken ligt als opvulling op het schap.

Gebrek aan labelkennis

Voor hypotheekverstrekkers is het van belang dat de individuele hypotheekadviseur het label kent. Serviceproviders kunnen daarin een essentiële rol vervullen, al doen ze dat volgens het Nationaal Hypotheek Loket maar zelden. Te lezen valt: “Net als een hypotheekadviseur kan een hypotheekacceptant zich onmogelijk specialiseren op 28 verschillende hypotheeklabels. Daardoor zijn acceptanten van distributiepartijen met een breed assortiment vaak onvoldoende op de hoogte van het acceptatiebeleid van de aanbieder. Dat is slecht voor de klanttevredenheid. Hypotheekverstrekkers zijn er dus niet bij gebaat hun label simpelweg in het schap van serviceproviders te leggen. Door gebrek aan kennis bij intermediairs en serviceproviders sneeuwen de labels onder in de competitieve markt. Wanneer hypotheekverstrekkers nadrukkelijk kiezen voor een selecte groep van distributiepartijen staat hun label vol in de focus bij de aangesloten intermediairs.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.