Tool geeft klantloyaliteit weer

0

GfK en AdviceGames lanceren vandaag een online tool die de tevredenheid en loyaliteit meet van Nederlanders rond hun financieel adviseur. De adviseur kan de tool inzetten om zich te onderscheiden.

De Nederlandse Index voor Financieel Advies (NIFA), zoals de tool heet, is ontwikkeld in samenwerkingsverband tussen GfK, AdviceGames (Diederick van Thiel) en de Universiteit van Tilburg (Professor Fred van Raaij). NIFA is een onderdeel van het internationale onderzoeksprogramma van deze universiteit rondom financieel advies.

Uit de eerste meting, waarvan vorige week al resultaten bekend werden gemaakt, blijkt onder andere dat Nederlanders de advieskwaliteit belangrijker vinden dan de prijs van hun advies. Ook blijkt dat Nederlanders het liefst hun advies inwinnen bij het intermediair, gevolgd door adviseurs van hypotheekwinkels. Advies van een bank of verzekeraar worden het minst gewaardeerd. Verder laat het onderzoek zien dat 80% van de Nederlanders graag, naast het advies, ook internet gebruikt.

De NIFA geeft inzicht in de beoordeling van consumenten over het advies van banken, verzekeraars, hypotheekwinkels en tussenpersonen. De NIFA kent een persoonlijk interactief online dashboard voor de adviseur. Dit dashboard geeft hem diepgaand inzicht in de beoordeling van consumenten over zijn hypotheekadvies en stelt de adviseur in staat te vergelijken met de concurrentie.

De NIFA laat precies zien welke factoren van invloed zijn en hoe zwaar deze per segment wegen. Hierdoor kunnen adviseurs hun service aan klanten verbeteren. Per kwartaal is deze index een momentopname over verschillende adviesaanbieders heen.

GfK heeft het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar de effecten van het provisieverbod op de adviesmarkt. “De impact op de markt hiervan is enorm. De consument is slechts bereid de helft te betalen van het bedrag dat de adviseur in rekening wil brengen. Om klanten optimaal te bedienen is het voor financieel adviseurs van groot belang om hun advieskanaal op objectieve wijze te volgen en waar nodig bij te sturen”, aldus GfK.

Begin 2014 volgt de tweede meting en wordt bekend gemaakt wie de beste adviesorganisatie van dat moment is.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.