Monuta en ABN Amro op digitaal voetstuk

0

Monuta heeft de eerste plaats behaald in een jaarlijks onderzoek van Wua! naar de beste websites in de verzekeringsbranche. In een soortgelijke lijst van de bankensector behaalde ABN Amro de eerste plaats. In de algemene Top-100 beste websites nemen Monuta en ABN Amro respectievelijk de negende en de 29e positie in.

Monuta.nl eindigde in 2011 ook als eerste in de branche, maar zag de overwinning in 2012 naar Dela gaan. Met een eindscore van 7,5 staat de website dit jaar op de negende plaats in de algemene ranglijst.

Weinig verrassend, zeker in tijden van economische tegenspoed, is het feit dat de verzekeringspremie een doorslaggevende factor is in het beslissingsproces van de consument. Websitebezoekers willen dan ook snel een eenvoudig hun premie kunnen berekenen. Geeft dit problemen, dan wordt dit regelmatig als een onneembare drempel ervaren, bleek ook weer uit het onderzoek naar uitvaartverzekeringen.

Monuta, Dela en ook Yarden bleken in dat onderzoek voorbeelden van verzekeraars die het berekenen van de premie zo makkelijk mogelijk maken. Het gemak hiervan kwam duidelijk terug in de reacties, en uiteindelijk ook de voorkeur, van de respondenten.

Als Independer.nl al last heeft gehad van de overname door Achmea, dan is dat effect inmiddels teruggedraaid. De website moest in beide onderzoeken naar autoverzekeringen in 2012 de overwinning aan ANWB.nl laten, maar kwam in april 2013 terug met alweer de zesde overwinning in negen metingen van dit onderzoek. Met een conversiepercentage van 36,4 procent wist Independer.nl weer boven concurrenten als de ANWB en Ohra te eindigen.

De website van ABN Amro eindigt met een score van 7,2 als 29e in de jaarlijkse Wua! Top-100 Websites, en blijft daarmee Rabobank (7,1) en De Hypotheker (7,1) nipt voor.

In maart 2013 werd ABN Amro voor de vijfde keer op rij gekroond tot beste online aanbieder van hypotheken. In oktober 2012 won de website het onderzoek naar leningen voor de vierde keer op rij. Echter de meting die volgde, in mei 2013, werd ABN Amro op het gebied van leningen onttroond door de Rabobank, de nummer twee in de bankensector. abnamro.nl bleek in dat onderzoek nog wel de meest innovatieve website, en scoorde goed op de thema’s Web Imago en Vertrouwen.

Het belang van een goede score op het onderdeel Vertrouwen is in de bankensector van bijzonder groot belang. Eerder onderzoek van Wua! in de bankensector wees al op de invloed van de score op het uiteindelijke beslissingsproces van de oriënterende consument. Naar aanleiding van dit verband publiceerde Wua! al de 10 best practices voor online vertrouwen. Ook nu blijkt weer dat de websites die hoog genoteerd staan in onderstaande ranglijst, dit mede doen dankzij het uitgesproken vertrouwen van de respondenten.

Bekijk hier de volledige top 100 beste websites

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.