Marketeer moet luisteren naar de klant

0

De marketingwereld bevindt zich in een digitale revolutie. Moest een marketeer vroeger goed zijn in folders maken, tegenwoordig moet hij expert zijn in SEO, SEA, Google Analytics, marketing automation, big data en meer dan ooit: luisteren naar de klant.

Auteur: René Teuwen, directeur-eigenaar van adviesbureau TeuwenSchouten

Luisteren naar de klant om hem op het juiste moment via het juiste kanaal een gepersonaliseerd aanbod te doen. Meer dan de helft van de customer journey is tegenwoordig al afgelegd voor een klant met een bedrijf contact opneemt. Hij heeft dan al vergelijkingssites bekeken, reacties op Facebook gelezen en testen opgezocht. Eigenlijk weet hij dus al wat hij wil.

Op het moment van daadwerkelijk klantcontact valt er daardoor nauwelijks nog iets te doen voor de marketeer. Hij moet nu véél eerder in de customer journey zijn neus laten zien. Dat kan hij alleen als hij de klant door en door kent. Hij moet dus analyseren wat de klant overweegt en doet. Daarvoor heeft hij data nodig. Veel data. Big data.

Marketing 2.0
Het lastige is dat de hoeveelheid data vrijwel onbeperkt is. Om toch kaas te maken van al die gegevens, zijn tools uitgevonden. Het slechte nieuws is echter dat je behoorlijk wat computerkennis moet hebben om ze correct te gebruiken en om de juiste analyses te maken. En al doe je het niet zelf, dan moet je toch minstens een IT’er kunnen briefen om de juiste gegevens boven water te krijgen. Zo wordt de marketeer langzaam steeds meer een IT’er.

En daar blijft het niet bij. We hoeven geen cd meer, we hebben Spotify. We hoeven geen auto of vakantiehuis meer, die huren we (en steeds vaker van particulieren). Kortom, bezit maakt plaats voor gebruik. En ook daar moet de marketeer iets mee. Hij zal zijn producten steeds minder vaak verkopen – en steeds vaker verspreiden, bijvoorbeeld in abonnementsvorm. Dat kan hij niet alleen, hij heeft daar ook andere afdelingen voor nodig. En dus moet de marketeer ook dat nog eens doen: het bedrijf (op basis van zijn nieuw opgedane feitelijke kennis) overtuigen een bepaalde strategische richting te kiezen.

De marketeer bestaat dus niet meer. Welkom Bedrijfskundig Marketing IT’ er!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.