Komen de Hypotheekoversluitweken eraan?

0

De woningmarkt lijkt weer op stoom te komen en daarmee definitief te herstellen. Maar de positieve woningmarktcijfers brengen ook een bijzondere wending in hypothekenland aan het licht: steeds meer consumenten sluiten hun hypotheek over. 

Door: Kees Miedema, Senior Accountmanager Finance bij Everest

De kans dat hypotheekverstrekkers hun klanten kwijtraken wordt dus groter. De krantenkoppen liegen er niet om: ‘Hypotheek oversluiten loont voor 1 op 5 huizenbezitters’, ‘Huizenbezitters kunnen fors besparen met oversluiten hypotheek’. Als gevolg van de historisch lage hypotheekrente wordt het voor huiseigenaren steeds aantrekkelijker om hun hypotheek over te sluiten. Dat consumenten hier daadwerkelijk op ingaan, blijkt wel uit de NVM-kwartaalcijfers. Alleen al in het eerste kwartaal waren er 10.760 oversluiters. Dat is maar liefst 21% van het totaal aantal verkochte hypotheken.

Eerder dit jaar startte een journalist van de Correspondent het initiatief ‘ik-stap-over-van-bank-week’. Hij joeg consumenten aan hun rekening bij een andere bank onder te brengen om zo het bankwezen wakker te schudden en duidelijk te maken dat het roer om moet. Stel u eens voor wat er gebeurt als hierna de ‘hypotheek oversluitweken’ worden geïntroduceerd? Hoeveel procent van de consumenten –en klanten– zou dan daadwerkelijk zijn huidige hypotheekverstrekker gedag zeggen? Ik denk gecombineerd met de huidige rentestanden en de ruimte keuze aan (nieuwe) hypotheekverstrekkers, (te) veel.

Marktverschuiving in de hypotheekbranche
Ik zie het potentiële begin van een marktverschuiving bij hypotheekverstrekkers. Nieuwkomers zien die kansen ook en maken daar effectief gebruik van. Zij laten gestaag een groeiend marktaandeel zien en er komen nog steeds nieuwe aanbieders bij. Maar het is niet alleen een lage rente die een overstap aantrekkelijk maakt. De behoeften van consumenten veranderen ook. Die willen steeds vaker het heft in eigen handen nemen.

Slechts een aantal spelers in hypothekenland weet daar slim op in te spelen met nieuwe online mogelijkheden en innovaties, zodat consumenten bijvoorbeeld in een “mijn”-omgeving eenvoudig mutaties op de lopende hypotheek kunnen verrichten of met een mobiele app continu inzicht hebben in hun persoonlijke situatie. Ik vraag me sterk af hoe de top tien van hypotheekaanbieders er over één jaar uit ziet. Hoeveel frisse, klantgerichte en innovatieve nieuwkomers gaan we dan in die top terugzien?

Bied de consument waar hij om vraagt
Veel van de gevestigde grote hypotheekverstrekkers voorspelden de kanteling in hypothekenland. Maar nu het eenmaal zover is, lijken sommigen alleen vanaf de zijlijn toe te kijken. En dat terwijl de kansen voor het oprapen liggen. De consument legt zijn verwachtingen en behoeften bloot: zelf aan het roer en elk moment actueel inzicht. Ofwel een dienstverlening die aansluit op zijn behoeften én op de technologie van nu. Het is dus hoog tijd voor de overtreffende trap in de dienstverlening van hypotheekverstrekkers.

Wat zou het mooi zijn als consumenten straks op elk moment van de dag, vanaf elk (online) apparaat hun hypotheek kunnen aanvragen, inzien en beheren. De hypotheekverstrekkers die dit op korte termijn gaan faciliteren gaan we over een jaar zeker in de top 10 terugzien. Ik zie grote kansen, het is aan de hypotheekverstrekkers om ze op te pakken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.