Hoe verzekerbaar is de zelfrijdende auto?

0

De toekomstige introductie van de zelfrijdende auto zorgt niet alleen voor dalende premie-inkomsten, maar biedt verzekeraars ook kansen. Dat concludeert Aon Nederland in een onderzoeksrapport.

De verzekeringsmakelaar en risicoadviseur heeft het onderzoeksrapport ‘Aansprakelijkheidsrisico’s en verzekerbaarheid zelfrijdende auto’s’ uitgebracht. In dat rapport brengt Aon in kaart wat de gevolgen zijn voor de verzekeringsindustrie van technologische innovatie in voertuigen. De analyse werd uitgevoerd in samenwerking met onder andere het ministerie van Infrastructuur en Milieu, RDW, verzekeraars en de leasebranche.

De algemene verwachting is dat het aantal verkeersongevallen op termijn drastisch daalt doordat voertuigsoftware steeds meer rijfuncties van bestuurders overneemt. Als gevolg hiervan dalen ook het aantal schades en daarmee de premie-inkomsten voor verzekeraars.

Risicoprofiel
Een conclusie van het rapport van Aon is dat het risicoprofiel van een auto voor een verzekeraar ongemerkt ingrijpend kan veranderen. Bijvoorbeeld door een software-update op afstand waardoor een auto ineens nieuwe rijassistentiefuncties krijgt. Dit verlangt van verzekeraars niet alleen een flexibel acceptatiebeleid, het vraagt ook om aanpassingen van de polis.

Door het verrijken van voertuigdata met veiligheidsfuncties zijn verzekeraars in de toekomst beter in staat om het effect hiervan te bepalen op bijvoorbeeld veel voorkomende kop-staartbotsingen.

Aangezien meer dan 90% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen, zijn verzekeraars positief gestemd over de rol van de huidige voertuiginnovatie en de ingezette koers naar volledig autonome voertuigen.

Verplichte zwarte doos
Als de trend van rijassistentie doorzet en uit analyse van voertuigdata blijkt dat er minder ongevallen plaatsvinden, gaan verzekeraars op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Tegelijkertijd kan de verzekeringsindustrie met zijn ‘big data’ en kennis van risicomanagement een belangrijke rol innemen bij het veilig en verantwoord introduceren van zelfrijdende technologie.

Om met succes de schade in geval van een verkeersongeval te verhalen, bijvoorbeeld bij falende hard- of software op de autofabrikant, adviseert Aon om auto’s te voorzien van een ‘zwarte doos’ die alleen door autoriteiten kan worden uitgelezen.

Zorgplicht autofabrikant
De zorgplicht van autofabrikanten, importeurs, dealer- en verhuurbedrijven en zelfs carshare platforms wordt door voertuiginnovatie aangescherpt, zo concludeert Aon in het rapport. Met een testrit of online training kunnen deze bedrijven bestuurders informeren over de werking van rijassistentiefuncties zoals voetgangersherkenning, of ‘blind spot detectie’ die waarschuwt bij wisselen van baan en zelfs remmend kan ingrijpen.

Het rapport laat zien welke verantwoordelijkheden werkgevers en hun leasemaatschappijen hebben. Bijvoorbeeld door bewust te sturen op veilige (auto)mobiliteit door voertuigen te voorzien van passende veiligheidspakketten.

Nieuwe marktkansen
De verschuiving van aansprakelijkheid van bestuurder naar fabrikant en leverancier biedt verzekeraars nieuwe marktkansen, concludeert Aon. De risico’s van een product recall voor fabrikanten nemen toe door de complexiteit van hard- en software. Bovendien komen nieuwe partijen in beeld.

Op termijn communiceren voertuigen namelijk niet alleen met elkaar, maar ook met de infrastructuur. In dat geval is de wegbeheerder ook gebaat bij een goede aansprakelijkheidsverzekering. Indien technische systemen met elkaar communiceren, is er daarnaast per definitie sprake van cyberrisico’s.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.