Oosterbaan: ‘Aftersales bij hypotheekadvies onderbelicht’

0

Hypotheekadviseurs zouden in hun advies meer aandacht moeten geven aan de potentiële risico’s van nieuwkomers op de hypotheekmarkt. Dat stelde directeur Jurjen Oosterbaan van Bureau D & O gisteren tijdens HypoVak.

Oosterbaan kwam aan het woord tijdens het middagprogramma van HypoVak, dat gisteren in totaal 1.122 bezoekers trok. Tijdens zijn betoog liet hij een aantal van zijn eigen waarnemingen over de hypotheekmarkt de revue passeren. De meest in het oog springende daarvan was zijn opmerking dat de after sales bij hypotheekadvies wat meer aandacht verdient.

Oosterbaan vindt het prima dat er zich momenteel meer nieuwe hypotheekaanbieders op de Nederlandse markt begeven die zich profileren met lage rentes. “Maar bij het advies wordt vaak te veel aandacht besteed aan de lage rente, en te weinig aan de lange termijnvisie van de nieuwe aanbieders. Ik hoef alleen maar het voorbeeld van Gmac te noemen en iedereen weet wat ik bedoel. U als hypotheekadviseur en de toezichthouder moeten waakzaam blijven dat ook de nieuwe aanbieders een duurzame kwaliteit leveren.”

Niet iedereen in de zaal was het overigens eens met Oosterbaan. Veel adviseurs vinden dat zij helemaal geen mogelijkheid hebben om onderzoek te verrichten naar de nieuwkomers. “Het is de primaire taak van de AFM om hierop te letten.” Oosterbaan stelt echter: “Het enige wat ik vraag is om uw klant niet alleen te wijzen op de lage rente van nieuwkomers, maar ook de langetermijnvisie van het bedrijf ter sprake te brengen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.