Kostenreductie Dela kost 100 banen

0

Dela gaat in de komende twee jaar 100 FTE’s aan arbeidsuren schrappen. Hiermee wil de uitvaartverzekeraar een structurele kostenbesparing van in totaal 17 miljoen euro doorvoeren. Hoeveel daarvan vaste arbeidsplaatsen zullen zijn, is nog niet bekend gemaakt.

Algemeen directeur Edzo Doeve: “Dela is een financieel gezond bedrijf dat goed presteert in moeilijke marktomstandigheden. We hebben flink geïnvesteerd en hier zijn niet alle vruchten van geplukt. Daardoor zijn de kosten harder gestegen dan de omzet. Tegelijkertijd gaan de ontwikkelingen steeds sneller. Om wendbaar te zijn en het tempo van de veranderingen bij te kunnen houden, zijn opnieuw investeringen nodig. Door nu bij te sturen in de kosten, blijven we financieel gezond en zorgen we er ook voor dat we kunnen blijven investeren in de toekomst van onze coöperatie.”

Besparingsprogramma
Het aangekondigde kostenbesparingsprogramma moet er toe leiden dat de verzekeraar eind 2017 structureel 17 miljoen minder kosten maakt dan nu het geval is. Een verlaging van circa 7%. Dela denkt te kunnen besparen door het terugbrengen van verschillen in werkwijze, het bundelen van inkopen en het digitaliseren en optimaliseren van processen. Doeve: “We nemen twee jaar de tijd om de voorgenomen kostenbesparing te realiseren. De zorgvuldige aanpak en de doorlooptijd maken dat we nog niet weten hoe het allemaal uitpakt. Toch proberen we ervoor te zorgen, dat iedereen zo snel mogelijk weet waar hij of zij aan toe is. Dat er collega’s hun baan gaan verliezen is zeker en dat doet pijn.”

Uitzendkrachten
Als het volgens plan verloopt, is de inschatting dat voor ongeveer 100 fulltimers aan arbeidsuren wordt bespaard. Doeve: “Hoeveel daarvan vaste arbeidsplaatsen zullen zijn, is in deze fase nog niet duidelijk. De teruggang in arbeidsuren kan grotendeels worden opgevangen zonder baanverlies voor vaste contracten. Er wordt eerst zo veel mogelijk afscheid genomen van uitzendkrachten en collega’s met een tijdelijk contract. Vervolgens wordt het aantal extra uren teruggebracht en pas daarna heeft dit gevolgen voor de vaste bezetting. Binnen het Klantencentrum zullen de grootste veranderingen plaatsvinden. Er worden daar processen vanuit klantgerichtheid geoptimaliseerd en gedigitaliseerd. Op termijn zullen er hierdoor minder vragen bij het Klantencentrum binnenkomen of meteen digitaal kunnen worden afgehandeld. Hiermee worden in de komende twee jaar ongeveer 50 FTE aan arbeidsuren gefaseerd afgebouwd. Een plan hiervoor wordt nu uitgewerkt. De verwachting is dat de besparingen buiten de Wet Melding Collectief Ontslag vallen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.